שאלה:
שלום כבוד הרב.
ריאיתי הרבה חתונות
ויצאתי מבולבל.
בחלק מהחתונות חתמו העדים על הכתובה בעת כתיבתה.
ובחלק מהחתונות חתמו מתחת לחופה בעת הקראת הכתובה .מה נכון לעשות ?
והאם זה קשור למנהגים?
תשובה:
שלום רב,
אכן יש נוהגים לחתום לפני החופה, ואז עושים קנין עם החתן לפני החופה ועליהם לקרוא את הכתובה לפני כן, כי אי אפשר לחתום בלי לקרוא מה כתוב בו. ראה ברמ"א אבה"ע סי' סו סעי' א' וסעי' יג. אולם יש מקפידים לחתום דווקא תחת לחופה שאז מקריאים את הכתובה והעדים שומעים ורק אז חותמים. ועושים קנין עם החתן תחת החופה. הסיבה לכך הוא משום שבכתובה כתוב שהבעל מקדש את האישה, שזה קורה רק תחת החופה ולכן הם מעדיפים לעשות את הקנין ולחתום אז. למרות שאין בעיה להתחייב לפני כן, שהרי אנו פוסקים עדיו בחתומיו זכין לו (ב"מ יג,א).