לתרומות לחץ כאן

להגיש אוכל לחילוני שלא מברך

שאלה:

שלום כבוד הרב,
קצת קשה לי אם האיסור להגיש אוכל לאדם שלא מברך…
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ועוד שתורתנו תורת חיים היא.
מה שאני לא מבין זה למה יש דיון כזה בכלל ?!
מבחינתי כל אדם ראוי שיכבדו ויאהבו אותו,בין אם זה על ידי אוכל, או על ידי פעולות של חסד, הרי זו אהבת ישראל ואהבת הבריות האמיתית !
ולאו דווקא שניכר עליי דאני דתי ושיש בזה קידוש ה', אלא אפילו שלא ניכר עליי שאני יהודי בכלל, הרי שהתורה מצווה אותנו לאהוב את הבריות, ודבר זה אין לו מקום לדיון בכלל : איבה, קידוש ה' וכל מיני סברות שונות לדעתי לא צריכות לבא לדיון, כי זה צריך להיות טבעי לתת לאחר ולגומל לו חסד כמו שראינו בפרשת "שור שונאך" שמצווה לעזור לו !
ועוד שקיבלתי שוק כאשר שראיתי שיש פוסקים שסוברים שזה איסור תורה של "לפני עוויר" – להכשיל אפילו באיסור מדרבנן !

תשובה:

שלום וברכה ידידי, נראה לי שאתה פשוט לא מסתכל על הענין נכון. מה הקשר בין אהבה ונתינה לנושא הזה של הגשת אוכל לאדם שלא מברך?! אדרבה! בגלל שאני אוהב אותו אני דואג שלא להכשיל אותו! אני יכול לשמח יהודי או במתנה נאה או באוכל שלא יברך עליו, מה זה משנה מבחינת הנתינה והאהבה? כלום! אדרבה, אולי המתנה יותר יקרה, אבל להכשיל אותו באכילה ללא ברכה זה לא לאהוב אותו, זה להפיל אותו בפח, הרי כל אוכל שאכל ללא ברכה זה חטא בשבילו. מי שאוהב אותו מכשיל אותו? אנחנו לא מדברים כמובן על פיקוח נפש, זה מותר, גם לא על אדם שצמא עד מוות, הרי בזה התירו משום איבה, מדובר סתם לפנק אותו, זה לפנק אותו? להחטיא אותו? צריך להסתכל על כך במבט נכון, לא מכשילים אדם שאוהבים!

אני מקווה שעכשיו זה מעט יותר מובן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. על זה דיבר הגרש"ז אויערבך, ואמר שכיון שזה מקובל להציע שתייה, ואם לא תציע יכולה להיות לו תרעומת על שומרי מצוות, מותר, וכמובן תציע לו לברך והכיפה אינה מעכבת.

  2. לגבי כיפה, כל הסיכויים שאם הוא יסכים לברך, הוא יבקש מעצמו גם כיפה לזמן הברכה.

    אגב, מסופר (איני יודע אם הדברים נכונים) שלפני שמרן החזו"א נפגש עם ראש הממשלה הראשון, הוא אמר לתלמידיו שהוא יקבלו בביתו ואף יציע לו לשתות משהו (מדין הכנסת אורחים בין השאר). וכשנשאל על "לפני עור", ענה שדי במה שאומר לו שחייב לברך. אם לא רצה לברך, אין זו בעיה של זה שנתן לו את המאכל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל