לתרומות לחץ כאן

מגבונים מוקצה בשבת?

שאלה:

שבוע טוב
האם מגבונים נחשבים למוקצה בשבת?

תשובה:

עד כמה שהמגבונים אסורים בשימוש בשבת הם אכן מוקצה ככל דבר שאינו ראוי לשימוש בשבת.

מקורות:

לדעת רוב פוסקי זמנינו מגבונים לחים מכל סוג שהוא אסורים בשימוש בשבת, ראה ביאורים בסו”ס ארחות שבת בהרחבה, ולדעת הגר”י נובירט יש להקל רק במגבוני נייר ולא בד, וכמדומני שכמעט כל המגבונים הנמכרים הם מבד ואסורים גם לדעתו, וראה כאן בהרחבה בענין. בשעת הצורך ניתן להשתמש או בבידן או בתרסיס נוזלי שניתן להתיזו על גוף התינוק ולנגבו בטישיו רגיל [ניתן לרוכשו ברשתות השיווק באיזורים החרדים].

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. כמעט כל המגבונים כיום במיוחד אלו הממותגים שמיוצרים במשואות יצחק הם מעלבד שהוא בעצם בד סינתטי לא ארוג.
    הרב יכול לבדוק את דברי בקלות.

  2. מחילה, אני לא יודע אם הששכ מסתמך על הפסק של הרב משה פיינשטיין זצל שדיבר על היתר בנייר, אבל אם כן נציין שמה שדיבר האגרות משה הוא בנייר שאינו סופג נוזלים ולא בניירות איכותיים של ימנו הרכים והסופגים וניתנים לסחיטה, בזה לא דיבר, כמו שמעיד בנו הרב דוד פיינשטיין! כך שבימנו מי שרוצה להשתמש במגבונים צריך לסחוט אותם לפני שבת ולשים בניילון ואז יוכל להשתמש בשבת כיוון שמתקיימים שני תנאים (באלו שנסחטו מבעוד מועד):
    א. לא פסיק רישא שיסחט
    ב. לא מתכוון לסחוט

    בצירוף שני התנאים הנ"ל יחד רק אז אפשר להתיר.

    אומנם, כיוון שהמגבונים לפחות בחלקם לא מאוד ספוגים, וניתן באופנים מסויימים לקנח בהם טינופת של תינוקות מבלי שיסחטו, קשה לומר שהם מוקצה בשבת.

  3. אינני יודע אם עייינת בתשובות שלנו באתר בענין מגבונים, הנושא של לא מתכוון לסחוט הוא בעיני תמוה ביותר, הרי על זה משלמים ובשביל זה זה מיוצר… לומר אדם מעוניין רק בלחות שמעל הבד ולא במה שבתוכו זה בעיני הבל, ולומר שלא פסיק רישא שיסחט זה ודאי לא נכון אלא אם כן באמת סוחטים אותם היטב היטב לפני שבת, ובכל מקרה לא על זה דיבר השואל.

  4. בפסקי תשובות סימן ש"כ נוקט לדייק שאולי לכו"ע יהיה מותר להשתמש במגבונים באופן שהוא מרסס מים עם סבון ואחר"כ משתמש עם המגבונים שהוא פסיק רישא דלא ניחא ליה

  5. לא ראיתי בפנים, אבל זה לא משה גם אם יהיה לח זה ודאי פסיק רישא דלא ניחא ליה עד כמה שכבר כל הגוף רטוב קודם ואין בכך צורך…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל