לתרומות לחץ כאן

דינא דמלכותא בירושה דבת ובנזילה מהשכן העליון

שאלה:

כמדומני שאף אחד לא אומר שבת יורשת אף שכך דינה דמלכותא, כיון שנוגד את דיני התורה. מה זה שונה ממה שמובא בחו"מ קנה ס"ד שבאופן שהעליון מזיק את התחתון באופן שאינו גיריה דיליה שההלכה שאין העליון צריך לסלק את הזיקו, ובזה הלכה למעשה לא עושים כדין התורה אלא כדינא דמלכותא וכמעט בכל גווני העליון צריך לתקן, אף שאינו גיריה דיליה. תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

הרשב"א מייסד שלא אומרים דינא דמלכותא דינא רק בדברים הנוגעים למלך אבל בדברים שהם בין אדם לחברו אין הולכים לפי חוקי המלכות אלא לפי חוקי התורה, ולכן דיני ירושה דנים לפי חוקי התורה. בארץ ישראל נחלקו פוסקי זמנינו בתוקף של דינא דמלכותא דינא. וגם לפוסקים שאין דינא דמלכותא אבל יש דברים שידונו לפי המנהג השותפים או מנהג הסוחרים, או לפי חוק בתים משותפים אם כך התקבל המנהג ולא משום דינא דמלכותא אלא משום שע"ד כן השתתפו.

במה שהזכרת שנהוג שהעליון מתקן את הנזילה, ואילו בשו"ע מבואר שהתחתון מתקן את הנזילה, יש שרצו לומר שזה משום מנהג בתים משותפים, אבל אין זה עיקר ראה שברמ"א סימן קסד ס"א כתוב שהעליון מתקן את כל צורכי הגג, וראה בכל הנו"כ במה שמיישבים את הסתירה, ולפי כל התירוצים נמצא לדינא שבזמנינו העליון צריך לתקן את הנזילה. ונמצא שהלכה שהעליון מתקן הוא מדינא ולא משום החוק.

בהצלחה.

מקורות:

תשובות הרשב"א ח"ו סימן רנד. והובא ברמ"א סו"ס שסט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל