לתרומות לחץ כאן

אמיתות התורה שבע"פ

שאלה:

שלום וברכה,
אני יהודי שמאמין ויודע שיש בורא לעולם ושהתנ"ך אמת ויודע שצריך תורה שבעל פה לתנ"ך.
אבל לאחרונה צצו לי שאלות על חכמי התורה שבע"פ שגדרו גדרות ועשו איסורים חדשים ואלו השאלות שמקשות עלי בעבודת ה':

1. איך אני יכול להיות בטוח שכותבי הגמרא הם היו צדיקים מאוד גדולים? אני מאוד חושש שמי שכתב את הגמרא או רבע ממנה הוא אדם שהתחזה לאדם צדיק ובתוכו היה עובר עבירות ח"ו. איך אני יכול להיות בטוח שכל מי שכתב את הגמרא הוא היה צדיק גדול ואמיתי שעשה איסורים חדשים ע"פ רצון ה' ?

2. למה התורה שבע"פ הוסיפה איסורים שכתוב שהם מאד חמורים אבל הם אפילו לא כתובים בתורה שבכתב? כמו למשל איסור הוצאת זרע לבטלה, בשולחן ערוך כתוב שזה עוון חמור מכל העוונות שיש ובכל זאת אין לעבירה הזאת אף מקור בתורה שבכתב. אם זה באמת עוון כזה חמור מדוע הוא לא רשום בתורה שבכתב?

3. איך יכול להיוות שהתורה שבע"פ זה הגמרא אם הגמרא נחתמה רק לפני 2000 שנים בערך ? הרי התורה שבע"פ באה ביחד עם התורה שבכתב במעמד הר סיני, אבל מעמד הר סיני לא התרחש לאחר 2000 שנים, אז איך התורה שבע"פ זו הגמרא אם הגמרא נחתמה המון זמן לאחר קבלת התורה שבע"פ (במעמד הר סיני) ?
תודה רבה לכם מראש פשוט השאלות האלו גורמים לי המון נזקים בעבודת ה' ולצערי אני נופל בדברי חכמים בגלל השאלות האלו שיש לי וזה מאוד מתסכל

תשובה:

שלום וברכה

בקשר לעצם אמיתות התורה שבעל פה, התייחדו על כך ספרים רבים, ראה את הספר תורה שבעל פה מאת הרב יהושע עינבל ועוד, וכמובן הספר הקדום והידוע כוזרי שני לרבי דוד ניטו. אין ספק שהתורה עצמה ניתנה באופן כזה המחייב תורה שבעל פה, הרבה מצוות לא היו נודעות לנו ומובנות ללא התורה שבעל פה, כמו תפילין למשל שצורתן ותכנן כלל לא מפורש בתורה, ועל כן התורה עצמה מצווה אותנו לא תסור מכל אשר יגידו לך ימין ושמאל, כלומר, בורא עולם סומך על חכמי ישראל חכמי הדורות בפרשנות התורה ומצווה להשמע להם, ממילא ודאי גם ידאג לכך שהכל יעשה לפי האמת ולא ישתרבבו ביניהם כאלו שאינם ראויים לכך.

ככלל לא הבנתי מה היסוד לחשש זה, הרי  אותם אמורים ותנאים קדושי עליון היו מוכרים וידועים בזמנם לכל חכמי התורה, זה שהיום זה רחוק מאיתנו אינו אומר שבזמנם לא היתה את המסננת הראויה והנדרשת, ורק אלו שבזמנם היו ידועים כקדושי עליון דעתם נשמעת. 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יש לציין שהרשבא בתשובה כתב שהקב"ה הוא זה שבפועל גורם לחכם פלוני שישמעו דבריו כמו שנאמר בדוד ה' עימו שהלכה כמותו ולכן היו הרבה חכמים שבדורם היו ענקים יותר מכולם ובכל זאת אין הלכה כמותם משום שהלכה נקבעת על פי ה' אע"פ שאותו חכם גדול וצדיק עליון. כמו לדוגמא רבי שמעון בר יוחאי שאין לנו כל ספק בגדולתו ובכל זאת ברוב המחלוקות שלו בש"ס עם שאר החכמים הלכה לא כמותו.
    מכאן אפשר להסיק לשאלה הנדונה בקל וחומר אם צדיקי עליון ה' נטה את קיבוע ההלכה בישראל שלא כמותם קל וחומר שה' לא היה נותן שהגמרא תכתב ע"י אנשים לא ראויים והיה דואג לסנן אותם.
    דוגמא מובהקת לכך מסיפור הגמרא במנחות סח: יתיב רבי טרפון וקא קשיא ליה מה בין קודם לעומר לקודם שתי הלחם אמר לפניו יהודה בר נחמיה וכו שתק רבי טרפון צהבו פניו של רבי יהודה בן נחמיה אמר לו רבי עקיבא יהודה צהבו פניך שהשבת את זקן תמהני אם תאריך ימים אמר רבי יהודה ברבי אלעאי אותו הפרק פרס הפסח היה כשעליתי לעצרת שאלתי אחריו יהודה בן נחמיה היכן הוא ואמרו לי נפטר והלך לו.
    ואמרו בשם החזון איש שהיה שווה לאבד תלמיד חכם כזה גדול שחריף יותר מרבו ובלבד שלא ינחיל מידה מגונה זו בעם ישראל.
    ודוק

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל