לתרומות לחץ כאן

תפילה במניין, חלקים שאומרים ביחד ולחוד

שאלה:

שלום כבוד הרב ובוקר טוב,

מספר שאלות:

1.האם ניתן לברך 'בורא בשמים' על צמח חי או רק על קטוף?

2. תפילה במניין:

א. מהו סדר הנכון בתפילה במניין – האם אומרים רק את שמו"ע והקדישים ביחד או שכולם אומרים מתחילת התפילה (קרבנות, דזמרא וכו') ועד הסוף ביחד בקצב זהה?

ב. האם כשמסיימים את תפילת שמו"ע שבלחש (כשכל אחד מתפלל בלחש תחילה) במניין אומרים את 'יהי רצון' הראשון, 'אלהי נצור', 'יהי רצון', 'עושה שלום' (כולל כריעות, שלושה צעדים אחור) ו'עלינו לשבח'? או רק את ה'יהי הרצון' הראשון שממש בסוף השמו"ע ומתיישבים ומחכים שכולם יסיימו ולתחילת ש"ץ ואז אומרים את כל סיום התפילה?

*אני מתפלל במניין מנחה וערבית מדי פעם ותמיד שוכח לברר את זה* אני רק עוקב אחר המקומות לברך 'ברוך הוא וברוך שמו' ולומר 'אמן' (בינתיים קשה לי להתרכז, אבל שלב שלב).

ג. תפילת שחרית בביהכנ"ס:

הנני מתפלל בקצב דח איטי (ביחיד לוקח לי שעה ורבע בערך, עם תחנון וביחוד בשני וחמישי). לענייננו אבל,
האם ניתן לומר בבית את החלק הראשון של השחרית (עד סוף דזמרא/ או עד סוף ק"ש וברכותיה) לצאת לבית כנסת ולומר את החלק של הגאולה ולהתפלל שמו"ע עם המניין בבית הכנסת?

או אולי, לקצר את הקרבנות (לומר רק את קרבן התמיד) והדזמרא (לומר רק את 'ברוך שאמר', 'אשרי', 'ישתבח' , 'ויברך דויד' להוסיף) בבהיכנ"ס ולהתפלל מתחילת שחרית עם כולם?

3. האם כל פעם עליי לתזכר את עצמי בהרהור בכוונות שמות הקב"ה כאשר אני פוגש בהם בתפילה – כשרואה יקוק מהרהר ב'היה הוה ויהיה, אדון הכל' וכשרואה אלקים מהרהר ב'תקיף, בעל הכוחות כולם, עילת העילות וסיבת הסיבות'?

תודה רבה הרב

תשובה:

1. אפשר לברך גם על צמח חי, אבל לא בשבת – שמא יתלוש.

2. א. הכי חשוב זה להתחיל שמונה עשרה יחד. כמובן קדיש וקדושה וברכו נאמרים רק בעשרה. לכתחילה מיוצר אור יש לומר כולם יחד, אבל אם זה לא מסתדר כאמור העיקר זה להגיע שמונה עשרה כולם יחד.

ב. אומרים את היהיו לרצון עושה שלום עם הכריעות וכו', ואז ממתינים לחזן שיתחיל חזרת הש"ץ – שחרית מנחה, או קדיש בערבית, ורק אחר כך שאר חלקי סיום התפילה.

ג. תאמר פסוקי דזמרה הכל לבד, ותצטרף אליהם לישתבח.

3. בפסוק ראשון של שמע וברכה ראשונה של שמונה עשרה צריך בדיוק כמו שכתבת, בשאר מקומות מספיק בשם אדנו"ת לחשוב אדון הכל. כיון שקשה להיות מרוכז בכל שם, סומים גם בשעת הדחק על כך שעושים תנאי כזה שכל השמות שאזכיר היום יהיו על דעת כוונה זו. יש וכוח גדול אם זה מועיל, אבל כדאי גם למקרה ששוכחים לכוון…

שיתקבלו התפילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל