לתרומות לחץ כאן

ריבית בנתינת מתנה להורים

שאלה:

שלום וברכה
אנחנו זוג צעיר ואנחנו בתהליכים של קניית דירה ב"ה, וההורים של בעלי מאוד מאוד עזרו לנו – הם באו לראות את הדירה, עם עוזרים לנו בתקשורת עם העורך דין, בהשגת משכנתה מהבנק. בין השאר חמי גם עזר לנו להשיג הלוואה על חלק מהסכום כדי שנוכל לקחת משכנתה פחות גדולה, והוא בעצם סידר את זה ככה שהוא לקח מגמ"ח את ההלוואה ואת ההתחייבות להחזיר אותה, ואנחנו נחזיר לו בתשלומים.
לקראת סיום התהליכים חשבתי שמן הראוי לקנות להם מתנה לאות הוקרת תודה על כל העזרה והמאמצים שהם עשו בשבילנו בתקופה האחרונה, ואז הבנתי שכיוון שהם סוג של מלווים לנו סכום כסף די גדול יכולה להיות פה בעיה של ריבית.
רציתי לשאול האם במקרה הזה מותר או אסור לתת להם מתנה.
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

מלבד ההלוואה שהלוו לכם יש עוד סיבה לתת להם מתנה, והעזרה והטרחה שעשו למען הדירה מצדיקה את המתנה גם ללא ההלוואה, ולכן אם כוונתכם במתנה עבור העזרה והטרחה ברכישת הדירה אין איסור לתת את המתנה, וכמובן שלא להזכיר את נושא ההלוואה בהקדשה או במתן המתנה.

אשריכם שאתם יודעים להעריך את המאמץ של ההורים!.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סימן קס סעיף ו גבי ריבית מוקדמת ומאוחרת ובט"ז שם ס"ק ג במחלוקת הרמב"ם והרא"ש האם האיסור חל רק אם מפרש שנותן עבור ההלוואה, או גם אם מכוון בליבו שבגלל ההלוואה יש איסור. ולכן אם מפרשים במכתב או בפה שהמתנה גם בגלל ההלוואה אסור לכו"ע. ולפי הרמב"ם אסור גם לכוון שהמתנה בגלל ההלוואה. במקרה הנ"ל יש מספקי סיבה לתת מתנה גם ללא ההלוואה, ולכן צריך לכוון שהמתנה בגלל הנתינה, העזרה והדאגה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל