לתרומות לחץ כאן

נזקי דירה מושכרת מתי חובה על המשכיר ומתי על השוכר

שאלה:

שלום וברכה. אחי משכיר את דירתו כבר למעלה מעשר שנים. לאחרונה הופיע השוכר עם תביעה לתשלום על תיקונים שונים. רציתי לדעת מהו הכלל המקובל כיום בין שוכר למשכיר, באלו דברים השוכר חייב ובמה המשכיר חייב. ברשימה שהוא מסר היו: תיקוני נזילות באסלה, החלפת גלגלת תריס, מגירות מטבח שהוחלפו עקב בלאי, מוט טוש באמבטיה שהוחלף עקב בלאי והחלפת גופי תאורה. רציתי לציין בשאלה שאת גופי התאורה הוא החליף ועלותם עברה את ה-700 ש"ח מבלי לבקש רשות מראש על המחיר. אשמח לקבל תשובה. רמי.

תשובה:

המשכיר חייב לתקן כל קלקול שהוא מעשה אומן, אבל קלקול שאינו מעשה אומן אין חובה למשכיר לתקן. כמו כן דברים שהם מעקרי הבית שהתקלקלו משימוש סביר מוטל על המשכיר לתקן.

לכן המשכיר צריך לשלם עבור נזילות באסלה – אם נדרש אומן שיתקן. מגירות מטבח עקב בלאי טבעי. החלפת גופי תאורה שהתקלקלו, וחייב המשכיר לשלם מחיר סביר של גופי תאורה. ואם השוכר קנה גופי תאורה יקרים ישלם המשכיר רק את העלות של גופי תאורה לפי המחיר המקובל.

החלפת רצועה של תריס יש להסתפק האם נחשב למעשה אומן או למעשה הדיוט מאחר ויש הרבה שמתקנים לבד. ונראה יותר שנחשב מעשה אומן ומוטל על המשכיר.

מוט של הוילון באמבטיה, אם השכיר דירה מרוהטת חייב המשכיר להעמיד גם מוט, ולכן אם התקלקל חייב המשכיר לרכוש מוט חדש. אם שכר דירה לא מרוהטת לא חייב המשכיר לשלם את הוצאות המוט של המביה מאחר ומתחילה לא היה חייב להעמיד מוט לאמבטיה.

בהצלחה.  

מקורות:

שו"ע סימן שיד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל