לתרומות לחץ כאן

בית דין של מעלה – הקב"ה או צדיקי הדור?

שאלה:

איך אני מותאים בספרי האחרונים כמו לדוגמא בספר "מנחת יהודה" הרוחות מספרות של הרב יהודה פתייה מקרים בהם שנמות מספרות שבבית דין מעלה שפטו אותם דיינים וצדיקים בני הדור בעוד שהמשנה באבות (פרק ג משנה א) אומרת ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא ושוב (פרק ד משנה כט) הוא הדיין הוא העד הוא בעל הדין הוא עתיד לדון?

תשובה:

יש מקורות רבים לכך שבורא עולם הוא כביכול האב בית דין שמכריע את הדין אבל הכל יחד עם הדיינים – צדיקי הדור הדנים עמו מאשרים כביכול את פסק הדין.

ראה זוהר פ' לך לך: "אמר רב חסדא אין הקב"ה עושה משפט ברשעים בעולם הבא עד שנמלך בנשמתן של צדיקים שנאמר, איוב ד ט מנשמת אלוה יאבדו', וכשהן אובדין אין אובדין אלא מאותו הדין שהנשמה של הצדיק דנה לרשעים".

ובצדקת צדיק אות פז: אין גזירה יוצאת מפי חקב"ה אלא בהסכמת צדיקי הדור, שהם בית דינו, כמו שמובא אידרא רבא קמב סוד ה' ליראיו, ועד דלא אסכימו לא נחתין דינין לעלמא'.

וראה בתנחומא כט: רבי אבין אמר עתיד הקב"ה להעמיד את זקני ישראל כגורן והוא יושב בראש כלם כאב בית דין, ודנין את אומות העולם, שנאמר, ישעיה ג יד, ה' במשפט יבא עם זקני עמו ושריו', על זקני עמו ושריו אין כתיב כאן, אלא עם זקני עמו ושריו' יושב עמהן ודנין אומות העולם'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל