לתרומות לחץ כאן

"הולידיי" של גוים

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

הימים חופשה ידועים בשם אנגלית "הולידאי" שהוא יום חופשה לכל מיני מטרות לזיכרון דבר זה, לכבוד דבר זה ואין צריך לומר חגא של אלילים שהם בטלה ליום עבודה שלם ללא צורך הרוב מקרים.

וברמב"ם הובא איסור להם לבטל מעבודה וגם גבי עניני דעת לבן נח שגם הם צריכים לעבוד השם בז' מצות שלהם והלואי מזמן כבר היו מקיימים אחת מהן כדאיתא בש"ס. ובזה גם אין להם רשות להתחדש דבר אלא לעשות מה שהם מצוים ויש כמה מצות שלנו שהם יכולים לעשות אם רוצים ראינו מצווה ועושה אבל ברור לא כל, שאם מעניין לכל מצוות בעי גיור.

לכן, מה הדין של ימי בטלה היום?

לשאלה צדדי אם הם אינם מקיימים אחת משבע מצות בני נח ומחדשים כל מיני דברים שאינם יכולים, מדוע עוד אנו לא נגאלנו שאף שיש אנשים שאינם מקיימים את התורה יש הרבה שכן ואף אלו שאינם מקיימים הרי בעל כרחכם מקיימים כמה וכמה כגון כיבוד אב ואם גזל לחיות בהארץ וכו'?

תודה רבה

תשובה:

האיסור של גוי לשבות ממלאכה אינו קשור לנושא של חופשה, ההגדרה ההלכתית בזה היא כמו מלאכות שבת. גוי שמדליק אור או נוסע ברכב כבר לא נקרא שהוא שובת ממלאכה למרות שהוא בחופש…

לגבי שאלתך למה בן דוד לא בא, הרי אנחנו בכל זאת עושים קצת מצוות… מי יתן ויקבל ה' את דברי הסניגוריה שלך, ויסתפק במעשינו המועטים וישלח לנו משיחו במהרה.

שנזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו.

ערב טוב ומבורך ידידי רבי יוסף היקר שמן הגולה הרחוקה.

מקורות:

הנה בענין השאלה על ביאת המשיח, צריך לדעת שיש בזה דברים עמוקים מאוד, דאין חייב להיות שבגלל שמקיימים מצוות וכדו' משיח יבוא, אלא דווקא שהדור הוא מאוד חייב. ועי' במדרש רבה שיר השירים פרשה ב' פסקה ל"ג, שכך כתב: אלא כההיא דאמר ריש לקיש דור שבן דוד בא בית הוועד יהיה לזנות והגליל יחרב והגבלן יישום ואנשי הגליל יסבבו מעיר לעיר ולא יחננו וחכמת הסופרים תסרח ויראי חטא ואנשי חסד נאספים והאמת נעדרת ופני הדור כפני הכלב ומנין שאמת נעדרת שנא' (ישעיה נ"ט) ותהי האמת נעדרת וסר מרע משתולל להיכן הולכת דבי ר' ינאי אומר הולכת ויושבת לה עדרים עדרים במדבר ורבנן אמרי דור שבן דוד בא חכמי הדור מתים והנותרים עיניהם כלות ביגון ואנחה וצרות רבות ורעות רבות באות על הצבור וגזרות קשות מתחדשות ומשתלחות עד שהראשונה קיימת אחרת באה ונסמכה לה. אמר ר' נהוראי דור שבן דוד בא הנערים ילבינו לזקנים ויעמדו הזקנים בפני הנערים (מיכה ז') בת קמה באמה כלה בחמותה אויבי איש אנשי ביתו ובן אינו מתבייש מאביו ר' נחמיה אומר קודם ימות המשיח עניות ירבה ויוקר הווה והגפן תתן פריה והיין יסריח והמלכות כלה תהפך למינות ואין תוכחות אמר ר' אבא בר כהנא אין בן דוד בא אלא בדור שפניו דומין לכלב אמר רבי לוי אין בן דוד בא אלא בדור שפניו חצופות וחייב כליה אמר ר' ינאי אם תראה דור אחר דור מחרף ומגדף צפה לרגלי מלך המשיח הה"ד (תהלים פ"ט) אשר חרפו אויביך ה' אשר חרפו עקבות משיחך מה כתיב בתריה ברוך ה' לעולם אמן ואמן.

אמנם כאמור יש בזה כמה שיטות, ואם תרצה ניתן ללמוד טוב את דברי הרמב"ם על הנושא, שמחד הם פשוטים ובהירים, אבל גם יסודיים מאוד. ואני מעתיק לך כאן מקצת מן ההלכות שכתב בזה, וכדאי ללמוד אותם טוב. אמרו חכמים אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד יראה מפשוטן של דברי הנביאים שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליה וגו' ואינו בא לא לטמא הטהור ולא לטהר הטמא ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו. הלכה ג. בימי המלך המשיח כשתתיישב ממלכתו ויתקבצו אליו כל ישראל יתייחסו כולם על פיו ברוח הקודש שתנוח עליו שנאמר וישב מצרף ומטהר וגו' ובני לוי מטהר תחילה ואומר זה מיוחס כהן וזה מיוחס לוי ודוחה את שאינן מיוחסין לישראל הרי הוא אומר ויאמר התרשתא להם וגו' עד עמוד כהן לאורים ולתומים הנה למדת שברוח הקודש מייחסין המוחזקין ומודיעין המיוחס ואינו מייחס ישראל אלא לשבטיהם שמודיע שזה משבט פלוני וזה משבט פלוני אבל אינו אומר על שהן בחזקת כשרות זה ממזר וזה עבד שהדין הוא שמשפחה שנטמעה נטמעה. הלכה ד. לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח לא כדי שישלטו על כל העולם ולא כדי שירדו בעכו"ם ולא כדי שינשאו אותם העמים ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהיה להם נוגש ומבטל כדי שיזכו לחיי העולם הבא כמו שביארנו בהלכות תשובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל