שאלה:
שלום,
האם כלל שאין מבטלים איסור לכתחילה שייך גם לחלב נוכרי או שחלב מסוג זה לא בגדר איסור מחמת שיש כאלה ששותים אותו (בתנאים מסוימים)?
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
לא מצאתי מי שדן בשאלתך, אבל אינני רואה בזה צד להיתר, כלומר עד כמה שאתה חושש שזה אסור, ממילא יש בזה גם את האיסור של ביטול איסור לכתחילה…
ערב טוב.
אולי אפשר לבקש מבן אדם שאוכל חלב סתם, שיעשה את הביטול?
למי שמקפיד, גם החבר שלו צריך להקפיד… אין שתי תורות.
ראינו כבר בבשר וחלב , שצריך לבדוק אם יש טעם, שיש פוסקים שהתירו לאשכנזי לתת לספרדי לטעום בשבילו.
במקומות שלשוע מותר ולרמא אסור…
שם לפי מסורת הפסיקה אכן לספרדי מותר ולאשכנזי אסור, כאן סתם יש יהודים שמקילים על עצמם ויש שחוששים לדברי האוסרים, אין כאן מסורת פסיקה שאכן אומרת שאותו שמיקל רשאי להקל.
והאג״מ והחזו״א( ונראה לי שגם הרצ״פ פראנק) כתבו להתיר ( שיש מירתת וכו) לא מספיק מסורת להתיר?
החזון איש אסר, ואלו שהתירו זה רק מחמת דוחק השעה שלא היה מצוי חלב ישראל, זה לא היתר לכתחילה, ובודאי שאין טעם להתיר כדי לקבל שוקולד מחברה קצת יותר איכותית..
השאר תגובה