שאלה:
שלום,
האם איסור ביטול איסור לכתחילה שייך גם כאשר זה נעשה על ידי גויים?
תודה רבה
תשובה:
כאשר הגוי עושה עבור עצמו מותר ליהודי לאכול, אבל כאשר זה נעשה עבור הישראל, הדבר אסור באכילה.
מקורות:
ראה קיצור שולחן ערוך פויפר, תערובות סי' ח פרק ד סעי' ג מכמה אחרונים. וכך כתב שם: בית חרושת של גוי המייצר דברי מאכל עבור גויים ובתהליך הייצור מערבבים מעט איסור שבודא יש בהיתר פי שישים כנגדו, מותר אפילו לכתחילה לקנות דברי מאכל אלו, ואין בזה כלל חשש של מבטל איסור לכתחילה שכבר נתבטל האיסור ברשות הגוי. ולענין דין זה יהודים ממורים הרי הם כגויים לכל דבר וכלן בית חרושת של יהודי מומר המייצר עבור יהודים מומרים דינו כדין בית חרשות של גוי המייצר עבור גויים, ומותר ליהודי שומר מצוות אפילו לכתחילה לקנות דברי מאכל אלו אף אם ידוה שבתהליך הייצור נתבטל בהם איסור. וכל זה בבית חרושת של גוי המייצר עבור גויים או עבור מומרים אבל אם מייצר בית החרושת את המאכלים עבור יהודים שומרי מצוות כל המאכלים שבתהליך הייצור נתבטל בהם איסור אסורים באכילה