שאלה:
שלום. מחד כתוב בחזל ששמן זית הוא מועיל, בניגוד לזיתים. מצד שני כתוב במסכת ברכות ששמן זית מזיק. איך זה מסתדר? תודה רבה
תשובה:
שמן זית מזיק כאשר הוא נאכל לבדו, אבל כשהוא בתוך מאכל אחר הוא מועיל, בזמנם היו נוהגים לעשות אניגרון, מאכל סלק עם שמן זית, שזה היה מאוד בריא.
ערב טוב.
שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רב סעיף ד:
"שמן זית, אם שתאו כמות שהוא אינו מברך עליו כלל, משום דאזוקי מזיק ליה; ואם אכלו עם פת, אינו מברך עליה דפת עיקר ומברך על העיקר ופוטר את הטפילה; ואם שתאו מעורב עם מי סלק"א (הנקרא אניגרון), שאז אינו מזיק אדרבא הוא מועיל לגרון אם הוא חושש בגרונו, הוה ליה שמן עיקר ומברך עליו: בפה"ע; ואם אינו מתכוין לרפואה אלא לאכילה, הוי ליה אניגרון עיקר ואינו מברך אלא על האניגרון ( שהכל)".
אז מה שכתוב במסכת הוריות שהרגית בשמן זית משיב את הלימודב דהיינו שזה מועיל, מדובר רק כאשר שמן זית מעורב באניגרון? זו כוונת הגמ' שם?
אינני יודע, יתכן שזה משיב את הלימוד בכל מקרה, אבל זה מזיק לגוף!
יש לציין שראיתי שהיום הרבה שואלים שלכ' לפי הרפואה שמן זית מועיל לגוף וא"כ איך מפרנסים את דברי חז"ל, אך מבואר בערוה"ש ר"ב, כ' שכוונת הגמ' שאזוקי מזיק ליה היינו לחיך שלו כשהוא שותהו לבדו, לא מזיק לבריאות. וזה אולי גם ירגיע את השואל וכן את דורון
השאר תגובה