תרומות – לחץ כאן

מצוות תוכחה – גבולות החיוב

שאלה:

שלום יש לי שאלה אודות מצוות תוכחה.
הבנתי שבעל העיטור פוסק שמצוות תוכחה זה רק לגבי מצוות שמפורשות בתורה.מהטעם שמוטב שיהיו שוגגים ולא מזידין.
מה קורה באופן שאותו אדם שחוטא (לא חילוני) במצווה מסוימת שאינה מפורשת בקרא אך הוא יודע שהיא אסורה ובכל זאת עובר עליה, האם לשיטת בעל העיטור נגיד שבגלל שזה לא מפורש בתורה אז לכאורה פקעה מצוות תוכחה ,או שאזלינן בתר סברא, שהרי החוטא כבר לא שוגג כי הוא יודע שזה אסור?
ושאלה נוספת באותו עניין
לפי השיטה האחרת של התוספות – לפי הבנתי התוספות כותב אודות עדיף שיהיו שוגגין ולא מזידין (בין דאוריתא ובין דרבנן בין מפורש או לא). רק כאשר מדובר שבוודאות החוטא לא ישמע לתוכחת.
ומה קורה בספק? ובכלל מה קורה כאשר יש לפני חוטא למשל אשתי שלא שמה כיסוי ראש למרות שיודעת שצריך, הרי אם אדבר איתה על זה יום יום יתכן ותקשיב בסופו של דבר אך מצד שני יכול להיות שזה יהרוס את שלום הבית, מה דעתכם בעניין?
כמו כן שמענו מאחד מגדולי הדור הרב גרשון אדלשטיין ,שכשאשר נשאל על אבא שמטייל עם בנו בשבת כאשר הבן מחזיק סיגרייה האם האבא צריך להוכיח או לא (שואל השאלה מדייק ואומר שהבן לא ישמע מוסר),והרב אמר שלא למחות.
נשאלת השאלה מדוע? לפי בעל העיטור הרי זה מפורש בתורה ,ואילו לפי שיטת התוספות רק כאשר בוודאות החוטא לא יקשיב, אך לכאורה במקרה שלנו איך האבא יכול להיות בטוח שהבן לא ישמע מוסר?, הרי עכשיו בטיול אם האבא ידבר ברוגע ויוכיח אותו בדרך של אהבה "כמה חשובה השבת לעם ישראל וכו" . אשמח לתשובתכם תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה כל פרטי השאלה שלך מובילים לשאלה אחת ויחידה, כיצד אוכל לדעת שאכן בטוח אין תועלת בתוכחה שלי… איך אוכל לפטור עצמי מן התוכחה הרי אולי היא כן תועיל.

בעיני נראה לומר הגדרה אחרת קצת, ואולי זה יסייע. אין ספק שאף אחד לא נביא ולא יכול לדעת מה בדיוק יהיה פתאום.

השאלה צריכה להיות רק כזו: מה נראה יותר שיגרם נזק או תועלת. כלומר, מה שחכמים רצו להפקיע כשאמרו מועיל ולא מועיל הכוונה למשהו אחר, על חובתו של אדם להוכיח את חברו אפילו יכהו. כלומר, הנזק האישי שלי אינו בתמונה, השאלה מה זה יגרום למקבל התוכחה, אם הסיכוי שזה ירחיק אותו גדול מהסיכוי שזה יועיל לו, כמו במקרה של הבן, שבדרך כלל קשר מקרב מועיל יותר מתוכחה כדי להחזיר אותו בתשובה [זה מורכב וכל מקרה לפי ענינו ויש להתייעץ, אני כותב בכללי], אין להוכיח אפילו שיש סיכוי שיועיל, כי יש סיכוי יותר גדול שזה ירחיק אותו יותר משמירת שבת! כך גם לגבי השלום בית ועוד.

אני חושב שוב בלי להכיר… שאם אשתך תראה אותך בא לקראתה בכל מיני דברים, ומפנק ונותן, חלילה לא לבוא לקראתה בויתור על מצוות, כוונתי בגשמיות ובזוגיות, יש סיכוי שגם אם תבוא לקראתך גם בכיסוי ראש. היא הרי יודעת שזה חשוב לך, היא יודעת היטב גם בלי שתאמר. הסיכוי שתרצה לעשות זאת עבורך, זה אם תראה כמה אתה מיטיב איתה…

תפילותי וברכותי שתצליח מאוד לבנות את ביתך שיהיה בית יהודי קדוש לה' ולתורתו!

שבת שלום.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל