לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

האם יש חשש עבודה זרה בפאה נכרית?

שאלה:

מה הדעה ההלכתית לגבי הנושא ששיער הפאה מקורו בעבודה זרה?
האם צריך לחשוש?
ולמה לא מתריעים את ציבור יר"ש על כך?

תשובה:

שלום וברכה

כידוע בשנת תשס"ד היה בענין זה דיון רחב מאוד, יש שחששו מאוד לאיסור עבודה זרה בפיאות, היה חסר אז מידע מה בעצם מטרת הגילוח באותו בית עבודה זרה ומה כמות השיער שבא משם לעולם וכו', הגרי"ש אלישיב מחמת הספק והעדויות השונות צידד להחמיר ולאסור פיאות ללא הכשר ברור, ונסמך בזה בעיקר על עדותו של הרב דינר שהיה שם במקום. קטונתי מלהכריע בענין זה, גם אין לי יכולת לברר את הדבר בעצמי. באופן כללי ההתרשמות שלי מתוך חומר רב שקראתי ושמעתי בענין זה ועסקתי בו, שאין כאן איסור עבודה זרה, העדויות היותר עדכניות מפורטות ונרחבות שהתבצעו לאורך השנים הרבות שמאז, הם שכנראה עיקר ענין הגילוח הוא כדי להשפיל את האדם ולהכניע אותו לפני בואו לפסל, כלומר זה לא קרבן לפסל אלא פעולת הכנעה שהיא אינה העבודה זרה. זה לא חד משמעי, יש שם שאומרים שהם מביאים את השיער כדי שיהיה לפסל במה להחזיר את חובותיו הרבים ש"נטל על עצמנו לצורך האנושות"… אבל ראשית, זה לא כך בתיאולוגיה שלהם, גם היום רבים לא יענו כך, ובודאי לא כמריהם, כך שזה כבר ספק ומיעוט הבטל ברוב וכו', ושנית, גם זה לא בהכרח ממש משמעות של קרבן, זה סיוע לבית העבודה זרה, סיוע לפסל אבל לא משהו שקשור לצורת עבודתו. גם אם אני נותן עזרה כספית לידיד זה עוד לא הופך אותו לאלוקות בשבילי חלילה… מעטים ממש שם יאמרו שזה קרבן לפסל. גם צורת הגילוח מורה משהו מאוד שפל, בכלל את השיר אסור באיסור גמור להכניס שם למקדש. 

בכל מקרה, הנושא כן ידוע, ויש שחששו לו, וקיים הכשר של הרב גרוס על פיאות שונות, ויש כאן גם סברא של ביטול ברוב, לפי הרבה מידע השיער מהודו בכל מקרה הוא רק מיעוט השיער בעולם [יש עדויות הפוכות, אבל נראה שהן כוללות שיער קצר מאוד שמיועד לצרכים אחרים ולא לפיאות נכריות].

לכן, לדעתי זו חומרא בעלמא ומן הדין אין לחשוש, אבל אני אומר זאת בהסתייגות היות ורבים החמירו, וכל ידיעתי בענין היא מבירורים שקראתי מאחרים, אף שנראה שאכן עשו עבודה יסודית מאוד. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל