לתרומות לחץ כאן

שימוש בטלית שלא ברשות הבעלים

שאלה:

שלום וברכה,
הסתבכתי ב2 הלכות שלא הבנתי את הפירוש שלהם ואשמח מאוד לעזרתכם בביאור ההלכה
1. "מותר לקחת בשאלה טלית מחבירו בלא ידיעתו, כדי לקיים מצות ציצית, ובלבד שעושה כן באקראי, ואין הטלית נמצאת במקום סגור." מה זה אומר "שעושה כן באקראי ואין הטלית נמצאת במקום סגור" ?
2. "הלוקח טלית מחבירו שלא ברשותו, [לאחר שמצאה מקופלת] ולא קיפלה אחר התפלה, יש לומר דהוי שואל שלא מדעת, והוי גזלן ועליו אמר הכתוב: ובוצע ברך נאץ ה'."
מה זה "ויש לומר דהוי שואל שלא מדעת והוי גזלן" ומה זה "ובבוצע ברך נאץ ה' " כי השפה הזאת קצת גבוהה בשבילי.
תודה רבה לכם.

תשובה:

שלום וברכה

1. באקראי הכוונה שהיום בדיוק שכחת את הטלית שלך בבית, אבל לא שימוש קבוע… מקום סגור הכוונה שכאשר ניכר מהנהגתו של הבעלים שהוא מקפיד על הדבר, שם את הטלית מקופלת יפה בתוך התא במקום צנוע שאף אחד לא יקח, אז אסור. הרעיון הוא שיש אומדן דעת שאדם מסכים שישתמשו בטלית שלו שימוש אקראי לצורך מצוה, אבל שימוש קבוע אינו מסכים, וכן אם ניכר שאינו מסכים, אז אין להשתמש… 

2. שואל שלא מדעת, הכוונה שלגזול זה לא רק כפשוטו לקחת חפץ של השני ולהעלים לו אותו, אלא גם אם כוונתך להחזיר מיד אחר כך, נגיד את רואה אופניים של השכן בחוץ ואתה עושה כמה סיבובים ומחזיר, זה גזל גמור. אז גם בטלית, למרות שהיא מצוה, אם אתה עושה באופן שהבעלים לא מרשה, כגון שאתה לא מחזיר למקום מקופל כמו שהיה, הרי שגזלת אותה, אף שלא התכוונת לקחת אותה לתמיד! וזה בוצע ברך ניאץ ה', שמי שמתהדר בכך שהסתדר על ידי גזל, הוא בעצם מחלל שם ה' ולא מקיים מצוה, באת לקיים מצוה עם הטלית ובעצם עברת חלילה עבירה…

תצליח מאוד בלימודך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל