לתרומות לחץ כאן

השאלת ספר תורה / כסא גלגלים בשבת / חישוב מעשר כספים

שאלה:

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול 2 שאלות בתחומים שונים:

1. האם מי שמשאיל ספר תורה לבית כנסת חייב עפ"י דין לערוך חוזה עם הגבאי/רב בית הכנסת על תנאי ההשאלה או שניתן לסכם בע"פ.
2. אני מובילה את אבא שלי בכסא גלגלים לבית הכנסת . סביב שער הכניסה לחצר צומחים שיחים והכסא כל פעם רומס עלים מהשיח, תולש מהם, או לפחות מזיז אותם. האם יש בעיה בשבת? בית הכנסת ממוקם בבניין מגורים, השכנים דוקא נהנים מהצמחיה ולא נעים לי לבקש מהם לעקור את השיח.
3. שאלה בהלכות מעשר: למדתי שאת המעשר מחשבים מהנטו לאחר ניכוי מס הכנסה וביטוח לאומי. עוד למדתי שאם מפרישים לי מהמשכורת לפנסיה ולקופות גמל שונות הרי שגם את הסכום הזה אוריד לצורך חישוב המעשר ואתן מעשר בבוא הזמן כשאפדה את הפנסיה וקופות בגמל מכספי הפנסיה וקופות הגמל. רציתי לשאול מה לגבי הפרשות נוספות: ועד עובדים, קופת חולים. האם גם את הסכומים האלה אפשר להוריד מהברוטו לחישוב המעשר או שכן צריך להוסיף אותם. ועד עובדים יורד לי כי לפני חגים מקבלים שי לחג.
אשמח לתשובות. תודה גדולה מאד!!
אשמח לתשובות!!!

תשובה:

שלום וברכה

1. ניתן לסכם בעל פה אבל לא מומלץ! מה שבעל פה יכול להשכח, הרי מדובר במשהו שלשנים רבות! חשוב שהכל יהיה כתוב וברור וחתום וכך לא יהיו עוגמות נפש.

2. ככל שזה לא פסיק רישא – ודאי יתלש, אין אסיור בשבת, אבל אני בטוח שניתן לסדר מעבר הגיוני ללא חשש, לא צריך לעקור את כל השיח, רק לגזום אותו מעט ולעבור בזהירות.

3. גם זה ניתן לנכות, כיון שגם ועד עובדים וגם קופת חולים זה מס שאינו מחושב במדוייק לפי התמורה שמקבלים, שהרי למשל קופת חולים כל אחד משלם לפי רמת משכורתו אף שאת הטיפול בקופת חולים מקבלים כולם בשווה, לכן זה נחשב מס ולא הוצאה שגרתית של מחייה.

יום נעים.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל