לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הבחנה והעמקה בשני סוגי עונשים על עברות

שאלה:

שלום רציתי לשאול האם יש התייחסות בחז"ל (בתורה כמובן שיש ) על חלוקה לעונשים משני סוגים שחס ושלום מגיעים לאדם. למשל בהשוואה למצוות תעשה ולא תעשה: עונש "עשה" אקטיבי- יכול להיות עונה מעשי – מחלה לא עלינו, ועונש לא תעשה "פסיבי" יכול להיות חוסר ברכה וסיעתא דשמיא . לגבי מצוות עשה ולא תעשה אנחנו יודעים לפי העונש עליהם שלא תעשה יותר חמור, השאלה אם יש חלוקה או התייחסות כלשהי לשוני בחומרה בין עונש פסיבי ואקטיבי כפי שאני מבקש לחלק. בנוסף לגבי עונש פסיבי, אם לאדם אין סיעתא דשמייא הוא יכול לחשוב שזה נסיון ולא עונש , בניגוד למחלה שאנו יודעים שבאה לכפר בצורת ייסורים על חטאי האדם, אבל אם אדם פתאום מפסיק להבין תוספות כמו שפעם הבין יחשוב שזה ניסיון ועליו להתאמץ יותר. עוד נקודה ברשותכם, על חטאים של מצוות עשה בד"כ מכפרים בהבאת קורבן, בצורה אקטיבית , ולא בעונש בצורה של חוסר סיעתא דשמיא – חוסר פרנסה וחוסר פרי בטן. אז מה לדעתכם ההבחנה הנכונה על שני סוגי העונשים על פי חז"ל?
מקווה ששאלתי ברורה, והמון תודה מראש!!

תשובה:

אינני מכיר חלוקה כזו בין עשה ללא תעשה, ובכלל הנושא של העונש מורכב הרבה יותר, יש שנענש בעולם הזה ויש שנענש בעולם הבא, וכל אחד נענש על פי מה שנדרש ממנו, מאדם מסויים התביעה גדולה יותר ומאדם אחר פחות, ולכן על אותה עבירה כל אחד יקבל עונש בהתאם לנדרש ממנו, כך שהחלוקה שלך לא יכולה להיות מתאימה לכאורה לכל המכלול הרחב הזה. 

שנדע רק טוב וחסד כל הימים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל