לתרומות לחץ כאן

שמירת שבת למתחילים

שאלה:

שלום כבוד הרב,

בהמשך למסע התחזקות שאני עובר אני מהרהר על תחילת שמירת שבת.

כיצד אני, כרווק שגר ביחידות יכול לשמור שבת מבחינת קבלת השבת (מה עליי לרכוש לשבת? יין, חלה, נרות?). מה עליי לקרוא? סדר קבלת שבת כולל זמירות שבת לאחר הערבית?

מה מותר לי לעשות ומה יש איסור שאעשה (כאדם שרק מתחיל בשמירת שבת)?

כיצד לנהוג כשאמי ובעלה וחברי הקרובים ביותר אינם שומרי מצוות?

דבר

תשובה:

שלום וברכה ידידי,

ראשית כל הברכות לקראת הצעד הנפלא והנכון הזה!

בענין השבת יש שני חלקים: הסור מרע והעשה טוב. כלומר ההמנעות ממלאכות האסורות בשבת, והרכישה הנדרשת כדי לקיים מצות עונג שבת וכו'.

בענין מלאות שבת, כיון שאסור להדליק ולכבות אור בשבת, צריך שתהיה לך אפשרות לתאורה מתי והיכן שצריך. אם אתה יכול להשאיר במקומות מסוימים כל השבת וזה מספק אותך זה מצויין, כך אני עושה בביתי, חוץ מחדרי השינה הכל דולק כל השבת, ובחדר שינה יש לי מנורת לילה קטנה שיש לה כיסוי מסתובב מובנה, כך שלא צריך לכבותה. אם זה לא נוח לך מבחינת המקומות הנדרשים או מטעמי חסכון, צריך שיהיה לך בארון חשמל שעון שבת, כל חשמלאי מתחיל יודע להתקין זאת, שם אתה יכול לכוון את זמני ההדלקה והכיבוי לפני שבת וזה יעשה באופן אוטומטי.

כך לגבי המזגן, במדיה והוא מחובר לשקע, יש בכך טמבור שעון שמתחבר לשקע, ושם אתה יכול לכוון מתי את רוצה שהמזגן יפעל בשבת.

לגבי חימום המאכלים, היות ואסור להבעיר אש בשבת או להשתמש במיקרוגל, אתה צריך פלטת שבת ומיחם מים חשמלי לשבת, ניתן לקנות בכל חנות כלי חשמל, או אפילו בטמבור, פלטת שבת עולה כ100 ש"ח, ומיחם חשמלי כ150 ש"ח. כך יהיו לך מים חמים כל השבת ללא שינוי ופעולה חשמלית, ותהיה לך פלטה שעליה אתה שם אוכל בערב שבת וזה ישאר חם כל השבת.

בנוגע למצוות השבת, אכן, לפני שבת ראה הזמנים בלוח מדליקים נרות שבת בברכה – להדליק נר של שבת.

במהלך השבת עושים פעמים קידוש על יין, בתחילת סעודת הלילה ובתחילת סעודת היום.

את התפילות של שבת תוכל למצוא בסידור. זמירות השבת נאמרות בסעודה בניגונים יפים ושמחים, זו לא חובה אלא מנהג יפה ומרומם.

חשוב ללכת לבית הכנסת לתפילות, לספוג את אוירת השבת, ואם יש לך אומץ לפנות לאירגון לב לאחים האיזורי שגם יסדרו לך אירוח לאיזו סעודה בשבת – עוד יותר טוב, כך תלמד איך עושים שבת שמחה ומרוממת שכל השבוע מתגעגעים אליה!

בהצלחה רבה מאוד, ואנחנו כאן לכל שאלה!

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. ידידי היקר

    אני ממליץ לך מכל הלב עם כל הרגש שחוץ מהשורות שהרבנים כתבו כאן
    יש לרבנים הרבה מה להוסיף ולהדריך אותך
    עצתי
    שתבקש מספר פלפון מהרבנים כאן וודאי תקבל הרבה הרבה הרבה חיזוק והדרכה.

    נפעמדי מהאומץ שיש לך לחזור בתשובה בעוד שכל משפחתך אינם כך! פשוט ריגשת אותי!

    אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא

    במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אין יכולים לעמוד,
    עלה והצלח עם כל המרץ!

  2. שלום כבוד הרב,

    מודה על תשובתך, הבוקר אני מתכוון לרכוש חלה, נרות שבת ויין לקידוש — זה קידוש השבת וסעודות השבת הראשונה שאני אעשה בעצמי ולא בהתארחות.

    הרב,
    אשמח שתתייחס לנושא של המשפחה והחברים שאינם שומרי שבת. כיצד אוכל לנהל אתם אינטראקציה אם הם מפעילים מכשירי חשמל, משמיעים מוזיקה נגיד, רואים טלויזיה. ואם יבואו אליי ויעשנו סיגריות וידליקו את הטלויזיה וכו' – איך לנהוג?

  3. שאלה נוספת,

    האם ניתן/ מותר להקדיש נר של שבת, קידוש השבת, סעודת שבת הראשונה שלי בעצמי ובע"ה גם שמירת השבת כהלכתה לעילוי נשמותיהם של סבי וסבתי ז"ל או שיש איסור כי השבת מצוות חובה לא מצוות רשות?

    ועוד דבר מה,

    האם יש דבר כזה ישיבות לבני שלושים, קצת רווקים ובעלי תשובה (הבנתי שכולל זה רק לנשואים)?

    *כל מי שאני מכיר שלומד/ למד בישיבה הם חבר'ה שנולדו לתוך הציבור הדתי חרדי או הדתי לאומי, בגלל זה התהיה – או שאבוד לי? אם ארצה בעתיד לבוא להתעמק יותר.

    האם בעל תשובה יכול מתישהו ללמוד לימודי רבנות ולהיות מוסמך לשמש כרב או מורה הלכה (אני בעל תעודת הוראה והרהרתי בדמיון האם אוכל מתישהו להשתמש בכלי הזה שהוכשרתי בו להוראה ולהשתמש בכישורים האלה בענייני מצוות)?

    ודבר נוסף שעלה לי בעת כתיבת שורות אלה:
    איך אוכל להועיל לנשמתו של אבי ז"ל שהיה רוסי נוצרי – הבנתי שניתן לומר קדיש על חסידי אומות עולם, האם ניתן להחשיב את אבי ז"ל ככזה משום שהוא סייע להביא יהודי לעולם, אותי? האם יש תפילות אחרות שאוכל לומר עליו שיועילו מתוך מצוות כיבוד האב?

    תודה על המענה התמידי, הליווי והסבלנות

  4. אתה לא השוטר שלהם, הם ינהגו כמנהגם ואתה רק תאיר פניך אליהם ותציע להם לשמוע ממך קידוש ולשבת איתך יחד לזמירות שבת מענגות. אין לך כל עסק עם מה שהם עושים, אתה בשלך והם בשלהם. בהצלחה רבה מאוד!!!

  5. שלום וברכה
    1. אתה יכול להקדיש אבל אין בכך צורך, עצם זה שאתה מקיים את מצוות השבת, זו זכות להוריך ולהוריהם שהניחו אחריהם צאצא שומר מצוות.
    2. יש מיגוון עצום של ישיבות המיועדות לבעלי תשובה – אנשים בדיוק במצבך! הישיבות במפורש לא מיועדות רק לאנשים בעלי רקע דתי, אלא יש ישיבות יעודיות לבעלי תשובה. אלא שגם בתוך זה יש מיגוון עצום, יש ישיבות המיועדות לאנשים יותר משכילים ויש פחות ואתה צריך לראות מה מתאים לך וכו'. הייתי מציע שתסתייע בענין זה עם אירגון לב לאחים או ערכים, שיש להם נציגים מקומיים שיכולים לפגוש אותך ולכוון אותך מה טוב לך ומתי.
    3. בזמן התנאים הקדושים שכל אחד מהם היה בכוחו להחיות מתים ברוב קדושתו, היו פעם זוג מפורסם שמעיה ואבטליון, כאשר אחד מהם היה נשיא ישראל והשני אב בית הדין הגדול בירושלים, שני התפקידים הרוחניים הגבוהים ביותר בעם ישראל ובתקופה הזוהרת ביותר של העם היהודי, כשהבית המקדש בתפארתו וכו'… כאשר שניהם היו גרי צדק שהיו להם תפקידים בכירים קודם לכן באומה ממנה באו… אין גבול למקום אליו יכולה להגיע נשמה יהודית.
    4. אינני יודע אם קדיש זה מה שיועיל לו, תעשה חסדים עם אנשים, חסד זה דבר שגם גוי שייך בו, וזה יועיל לנשמת אביך. תאיר פנים לזולת. תעשה מפעם לפעם איזו התנדבות יפה…
    בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל