לתרומות לחץ כאן

מוצר שהגיע באיחור רב אחרי שפיצו אותי

שאלה:

שלום וברכה,
אני גר בחו"ל, וחבר שלי קנה זוג נעליים באינתרנט, והם הגיעו בשבועות. הוא לא היה בביתו והמוכרים אמרו שהוא קיבל את הנעליים. הוא טען שלא קיבל ושאל את השכנים שבקומה שלו ואמרו שלא ראו כלום. אחרי שבוע של חיפוש החזירו לו את הכסף.
בסוף התברר ששכנה מקומה אחרת קיבלה את הנעליים, ונתנה לו אותם.
השאלה היא אם הוא חייב להודיע למוכרים שהוא מצא את הנעליים וצריך לשלם להם? או שזה נכלל בטעות עכו"ם?
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה, הנעליים דינם כאבדת עכו"ם ואבדת עכו"ם אסור להחזירה.

בהצלחה.

מקורות:

הסיבה לדין האמור הוא משום שהלקוח עדיין לא זכה בנעליים עד שיגיעו לידיו של הקונה ורק כשהם מגיעים לידיו הוא קונה את הנעליים ואז הוא זוכה בהן. השליח שנתן לשכן את הנעליים ונעלמו הנעליים, ובמקרה שכזה הרי זה כאבדת גוי שאסור להחזירה כמבואר בשו"ע סימן רסו.

 

שולחן ערוך חושן משפט הלכות אבידה ומציאה סימן רסו, סעיף א: אבדת העובד כוכבים מותרת, שנא' אבידת אחיך (דברים כב, ג). והמחזירה, הרי זה עובר עבירה, מפני שהוא מחזיק ידי עוברי עבירה. ואם החזירה לקדש את השם כדי שיפארו את ישראל וידעו שהם בעלי אמונה, הרי זה משובח. ובמקום שיש חילול השם, אבידתו אסורה וחייב להחזירה. ובכל מקום מכניסים כליהם ככלי ישראל, מפני דרכי שלום. סעיף ב: חייב להחזיר אבידת ישראל אפי' היה בעל האבידה רשע ואוכל נבילה לתיאבון. אבל אוכל נבילה להכעיס הרי הוא אפיקורוס מישראל, והאפיקורסים והכותים וישראל המחלל שבת בפרהסיא אסור להחזיר להם אבידה, כעובד כוכבים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל