לתרומות לחץ כאן

מאי חזית דדמא דידך סומק טפי – באסון מירון

שאלה:

באסון מירון התעוררה שאלה, אם מותר לישראל לשקר ולומר שהוא כהן על מנת שיצילו אותו קודם, שהרי יש דיני קדימה כהן לוי ישראל גם בהצלת נפשות.
וראיתי שרבנו חיים קנייבסקי שליט"א פסק שמותר, כיון שמותר לשקר לפקוח נפש.
אמנם יש לעיין למה לא אמרינן בכה"ג (בסיפור של מירון) מאי מחזית דדמא דידך סומק טפי…שהרי אם יציל את עצמו זה על חשבון אחרים שימותו בגללו.

תשובה:

שלום וברכה

הדין של מאי חזית נאמר כאשר אדם בא להרוג באופן אקטיבי מישהו כדי להציל את נפשו, שבזה אומרים שלא שייך דין פיקוח נפש דוחה כל התורה כיון שמאי חזית, אבל כאשר הנושא הוא להציל את עצמו, אם כן אדרבה, אמר רבי עקיבא "חייך קודמים", כגמרא הידועה לגבי שנים שהלכו בדרך ויש להם קיתון מים אחד. אמנם זה לא דומה ממש כי שם הקיתון מים הוא שלו, אבל העיקרון זהה.

לעצם הענין, לדעתי לא מצוי כלל שדיני הקדימה כאן יהיו כהן או ישראל, אלא מי נחוץ יותר להציל וחייו בסכנה גדולה יותר ומי פחות, את מי נקל יותר להציל ואת מי קשה וכן על זה הדרך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. החילוק הוא מאוד ברור, יש הבדל בין אם אני בא להציל את עצמי, באופן שאינני גורם שום נזק ופגיעה ישירה לאדם השני, פשוט שנינו מתמודדים על אותה אופציה להצלה, שבזה אמרו חייך קודמין, לבין אם אני פוגע בו ישירות כדי להציל את עצמי, שבזה אמרו מאי חזית. נמחיש מעט יותר את הדברים: יש אדם שהוא בריא וחזק ויכול לחיות עד זיקנה ושיבה, אלא שבא אליך גוי ואומר לך תהרוג אותו או שאהרוג אותך. אם לא תקיים את ציווי הגוי, ההוא כלל לא יזדקק להצלה, הוא פשוט יחיה כפי טבעו לעולמי עד… אז מה ההגיון שיותר לך להורגו וליצור אצלו את כל המיתה הזו כדי להציל את עצמך. אבל כאשר שניכם נזקקים להצלה ואין לך כל התייחסות אליו, פשוט אתה מציל את עצמך בדבר שאם היה בידו יכול היה להציל בו את עצמו, בזה חייך קודמים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל