אין להתחיל לפני פלג המנחה כיון שהרי אי אפשר אז עוד לקבל שבת, ממילא לא הגיע עדיין זמנה של תפילה זו, אף שבכוונתו לומר מזמור שיר לאחר פלג המנחה.
רבני בית הוראה
הצטרף לדיון
5 תגובות
שלום כבוד הרב
מה הבעיה לומר את המזמורים לכו נרננה עד לכה דודי לפני פלג המנחה? המזמורים הללו נתקנו דווקא על ששת ימי המעשה.
גם לא הבנתי מה שייך כאן לשאול על דין בדבר שכל כולו מנהג.
האמת היא שאפילו את לכה דודי ומזמור שיר אני לא רואה סיבה למה לא לומר לפני פלג המנחה.
במקור קבלו שבת בברכו. אחרי שהוסיפו את קבלת שבת, קבעו שגם מזמור שיר נקרא קבלת שבת (כי אז כבר מתחילה תפילת הצבור). לא שיש איזה דין לומר את המזמור בשביל לקבל שבת.
כפי שהסברתי, לטעמי כל דבר צריך להאמר בזמנו, כשם שלא הגיוני ולא מתאים לומר קבלת שבת ביום רביעי, כך לא מתאים לומר זאת בזמן שעדיין לא מועיל ולא ראוי לקבלת שבת. זה אינו ממין הענין עדיין אנחנו בששת ימי המעשה..
קראתי בספר אחד שאפשר לקבל שבת מחצות של יום שישי. אני יודע שזה נגד רמ"א וגם נגד הלכה המקובלת.
האם יש מקור כל שהוא לדעה זו?
פרי עץ חיים שער השבת כתב כידוע שזמן התוספת הוא מחצות היוןם עד שעה לאחר צאת השבת וביחד הם ל"א שעות, וכן הובא בשל"ה ועוד מחכמי הקבלה, והוא ענין על פי סוד, ויש שלמדו בדבריו שהוא לדינא ממש לפי האר"י, ואחרים כתבו שהיא הנהגה בעלמא של פרישה ממלאכה להכנה לשבת.
שלום כבוד הרב
מה הבעיה לומר את המזמורים לכו נרננה עד לכה דודי לפני פלג המנחה? המזמורים הללו נתקנו דווקא על ששת ימי המעשה.
גם לא הבנתי מה שייך כאן לשאול על דין בדבר שכל כולו מנהג.
האמת היא שאפילו את לכה דודי ומזמור שיר אני לא רואה סיבה למה לא לומר לפני פלג המנחה.
במקור קבלו שבת בברכו. אחרי שהוסיפו את קבלת שבת, קבעו שגם מזמור שיר נקרא קבלת שבת (כי אז כבר מתחילה תפילת הצבור). לא שיש איזה דין לומר את המזמור בשביל לקבל שבת.
כפי שהסברתי, לטעמי כל דבר צריך להאמר בזמנו, כשם שלא הגיוני ולא מתאים לומר קבלת שבת ביום רביעי, כך לא מתאים לומר זאת בזמן שעדיין לא מועיל ולא ראוי לקבלת שבת. זה אינו ממין הענין עדיין אנחנו בששת ימי המעשה..
קראתי בספר אחד שאפשר לקבל שבת מחצות של יום שישי. אני יודע שזה נגד רמ"א וגם נגד הלכה המקובלת.
האם יש מקור כל שהוא לדעה זו?
פרי עץ חיים שער השבת כתב כידוע שזמן התוספת הוא מחצות היוןם עד שעה לאחר צאת השבת וביחד הם ל"א שעות, וכן הובא בשל"ה ועוד מחכמי הקבלה, והוא ענין על פי סוד, ויש שלמדו בדבריו שהוא לדינא ממש לפי האר"י, ואחרים כתבו שהיא הנהגה בעלמא של פרישה ממלאכה להכנה לשבת.
השאר תגובה