לתרומות לחץ כאן

יין שהגוי נתפס כגנב?

שאלה:

שלום וברכה, האם תוכלו בבקשה להסביר לי את הדין פה?
כותב השו"ע קכח ד':
בית שאין בו אלא יינו של ישראל ונמצא עובד כוכבים בתוכו אם אין הדלת נעול מותר בשתיה (מפה ***) ואם הוא נעול במפתח מבפנים – אם אינו נתפס כגנב אסור בהנאה ואם הוא נתפס כגנב על הכניסה מותר בשתייה:
הגה: וי"א דבזמן הזה שאין העובדי כוכבים מנסכין אפילו אינו נתפס כגנב שרי אא"כ יש לחוש שנגעו לשתות ממנו או להנאה אחרת (כך הוא בהגהות אשיר"י פ' השוכר ועיין ס"ק ד') מיהו אם פי החבית רחב או שהוא בקנקן שיש לחוש שמא נגע בו דרך מתעסק חיישינן (מרדכי פ' השוכר ובב"י בשם התוספות ובסמ"ג):

מה הכוונה- לכאורה זה בדיוק הפוך מההגיון:
אם אינו נתפס כגנב אסור בהנאה ואם הוא נתפס כגנב על הכניסה מותר בשתייה:
אם הגוי לא נתפס כגנב אז אסור גם בהנאה וגם בשתיה .
ואם הוא נתפס כגנב – אז מותר גם בשתיה.
איך יכול להיות? ראיתי בשך, וכן בטז.. ולא מובן לי. אין מדובר פה שהגוי עושה בדווקא לפסול לי את היין, שבזה אמרו שיהיה מותר. פה מדובר בגנב, ולכן אין זה בדווקא ומדוע יהיה מותר אם הוא נתפס כגנב??

תודה רבה מראש

תשובה:

נתפס כגנב הכוונה שבעצם אין לו רשות להכנס שם, ולכן הוא מתיירא כל הזמן שיתפסו שנכנס ולכן הוא מזדרז מיד לצאת ואין חשש שהתעסק שם ביין, אבל אם לא נתפס כגנב הכוונה שיש לו רשות להכנס שם, אז הוא שוהה שם בנחת ועושה מה שרוצה ויש יותר חשש לגבי היין, ראה בבית יוסף שם ביאור הדברים מדברי הראשונים בסוגיא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל