לתרומות לחץ כאן

סדרי קדימה בקרבנות / להדריך אדם הנוסע ברכב בשבת

שאלה:

שלום.
1. האם יש בעייתיות בלשים תמונה ב״ווצאפ״ של הפרק מזמור לתודה מחשש שמישהו בלי כיפה יפתח את התמונה ויקרא את הפרק?
2. במיקרה שאני מגיע לבית הכנסת סמוך מדי לתחילת שחרית ויש לי זמן להגיד רק אחד מהתפילות- קדש לי, כי יביאך, מעשה הכיור, פיטום הקטורת, משנת הזבחים וברייתה דרבי שמואל (בדרך כלל אני מגיע מוקדם ואומר את כל אלה), מה עדיף שאקרא לפני הודו?
3. כשקוראים לי לפתוח את ארון הקודש והחזן מסיים בריך שמה כשאני עוד בקושי באמצע ולא נעים לעכב את כל התפילה, מה עליי לעשות?
4. מותר לי להסביר בשבת לאדם שנימצא ברכב איך להגיע למקום מסויים?

תשובה:

שלום וברכה

1. אין בעיה, עדיף שיאמר בלי כיפה משלא יאמר כלום.

2. פיטום הקטורת עם אנא בכח עדיף כיון שזה מעלה כל התפילה ויש בזה סגולה רבה על פי סוד, כמובן שהתמיד קודם לכל אלו.

3. תלך באמצע ואחר כך תמשיך, או שתיקח איתך את הסידור. סגולת הפתיחה עדיפה על תפילה זו.

4.אין חובה לענות לו, אבל יש בכך ענין כדי למעט בחילול שבת, יחד עם זה, שלא יראה שאתה מסכים למעשיו, צריך לומר כך: התורה אוסרת לנסוע בשבת, ולכן כדי שתמעט בדבר האסור הזה אני אומרת לך איך לנסוע….

מקורות:

4. אין בזה בעיה של לפני עוור לא תתן מכשול, שהרי אדרבה הוא גורם שהנהג יעשה פחות עבירות, שכל זמן שאינו יודע להיכן הוא צריך להגיע, הוא יאריך את הדרך ויחלל שבת יותר, שהרי כל פעם שהוא מתניע ועוצר את רכבו, הוא עושה עוד מלאכות, ולכן כדאי שיסע כמה שפחות. כך שמעתי בשם הגרש”ז אוירבך זצ”ל, ועוד פוסקים. ועיין בשו”ת שבט הקהתי שחולק, וכן דעת פוסקים רבים שגם במקרה זה אומרים ‘הלעיטהו לרשע וימות’ והיינו שיש דין שאפשר להרבות לרשע איסורים כדי שיחטא וימות, ודין זה נאמר בכל מקרה שאינו מוסיף לו איסור בידיים, אלא לא מונע ממנו איסור וכגון במקרה זה, אמנם ראה בספר בינה ודעת פרק י”ט סעיף י”ז שהביא אריכות רבה בפוסקים בענין זה והביא שם כמה עובדות מגדולי ישראל שדאגו למנוע ממומרים לעשות איסורים מיותרים בשבת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מסופר על ר' אריה לוין שהיה הולך עם הנהג עד היעד.
    הרב אויערבך הלך בשבת ברחוב, עצר לידו נהג רכב וביקש הדרכה כיצד להגיע למקום מסוים. בתחילה סבר הרב כי יש לומר לנהג כזה 'שבת היום, אני לא יכול לענות לך', וכך אכן נהג. אולם מאוחר יותר חזר בו. הוא צידד בשיקול אחר, לפיו אם לא יענה לנהג, יעשה הנהג סיבובים מיותרים בכבישים ובכך יגדל חילול השבת. בסופו של דבר, החליט הרב אויערבך לתת תשובה שתאפשר לו כמה שניתן לצאת ידי חובת שני הצדדים: "היום שבת קודש ואסור לנסוע, אבל כדי לצמצם את חילול השבת שלך, אדריך אותך", היה עונה. הרב נבנצל, תלמידו המובהק, הסביר מאוחר יותר שהרב חזר בו כיוון שהעריך שתשובה מהסוג הראשון תעורר אצל הנהג שנאה כלפי הדתיים, וזה מכריע את הכף בהחלטה להתיר את ההדרכה, יחד עם ההסתייגות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל