לתרומות לחץ כאן

פסיקת הלכה לפי תשובה מסויימת של אחד האחרונים

שאלה:

שלום, רציתי בבקשה לשאול , האם ניתן לפסוק הלכה לפי אחד מהשו"תים של גדולי האחרונים? למשל בשאלות ש"חוזרות על עצמן" במהלך הדורות לגבי חגי ישראל/כשרות וכדומה, האם ניתן לפסוק הלכה לפי מה שענה נניח החתם סופר בשאלה זהה/כמעט זהה?
כל שאלתי שבהנחה שהנושא אינו מוזכר בשולחן ערוך/בית יוסף כלל.

תשובה:

שלום וברכה

לא נכון להכריע הלכה לפי תשובה מזדמנת שמצאת, אולי יש רבים שחולקים עליו… בכל נושא שרוצים להכריע בו, יש ללמוד היטב את כל היקפו, בדרך כלל יש היום הרבה כלי עזר של ספרי מראי מקומות וקיצורי הלכות שמביאים במיגוון הנושאים מדברי רבותינו האחרונים.

יום נעים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה! האמת שהתכוונתי האם מורה הוראה יכול לנהוג כך ולא אני הקטן… מלשון הרבנים אני מבין שבשעת הדחק זה מותר, כי סוף סוף לסמוך על רבותינו האחרונים משמע לסמוך אילן גדול.. לגבי האפשרות שהפוסק שראובן בא לסמוך עליו דעתו הינה דעת מיעוט – האם פוסקים בני זמננו לא פוסקים דווקא כך בשעת הדחק? (כאשר הם כמובן מביאים פוסקים רבים בנוסף ). כלומר, אם ניתן להקל בנושא חשוב ודחוף כדעת אחרון שדעתו במיעוט מדוע לא?
    אז לגוף השאלה הראשונית- אם הבנתי נכון את ההדרכה שניתנה- אם ראיתי שהחתם סופר מקל בנושא פלוני עלי לחשוש מאוד ולחפש בכמה שיותר תשובות של פוסקים שונים ( בתקווה שבכלל התייחסו לנושא) גם לוודא שהוא אינו בדעת מיעוט? ומה אם פתאום גיליתי שהרמב"ם גם פוסק ככה? הרי שוב איני צריך לחפש באחרונים שכלל לא רשאים לחלוק על ראשונים? אני מקווה שאיני מטריח את כבוד הרבנים בשאלותיי הרבות. יום טוב ותודה מראש.

  2. אני חושב שלא הבנת את כוונתי. מה שאני אמרתי, שכדי לפסוק הלכה בכל נושא שהוא, צריך לדעת את הנושא. מי שאינו יודע ולא נגיש לחומר, אינו רשאי לפסוק, ולא רק בגלל החשש אולי יש חולקים שזה אכן הבסיס, אלא בלי לדעת לא מכריעים, אולי הדימוי מלתא לא נכון, אולי יש עוד צדדים בשאלה, כדי להכריע צריך להיות בסוגיא ובקי בהוראה. ממילא הנושא של מתי לסמוך ועל מי לא רלוונטי, הנושא הוא מי ראוי להכריע, ובזה הנקודה היסודית זה קודם כל לדעת היטב את הנושא הנדון.

  3. תודה על ההבהרה, באמת לא הבנתי את התשובה הראשונה. לצערי לא זכיתי לגמרי לרדת לסוף דעתכם ( למרות שעכשיו יותר ממקודם) אבל אולי יהיה יותר קל לנסח זאת כך- רק בשביל לסבר את האוזן – לפי תשובתכם- מורה הוראה מנוסה , אשר רואה תשובה של החתם סופר צריך בקיאות 100 אחוז בסוגיה . ומה לגבי אם הגרש"ז דן בסוגיה במנחת שלמה ? או הרב לאו שליט"א הכריע בסוגיה לפני חודש? גם אז צריך לחשוש לדעת מיעוט /להבין לעומק את הסוגיה ? הרי אני נסמך על פסיקתם והם כבר ירדו לעומק הסוגיה. ואם מנחת שלמה בדעת מיעוט וביביע אומר חולק.. אז מה ? סוף סוף אני סומך על גדול מסויים והוא זה שעשה את עבודת הבירור. אני חושש שמרחק השנים מפחיד , ולסמןך על פוסק מלפניי מאתיים שנה נראה כפסיקה "קלת דעת" וחובבנית. זהו .רק רציתי להבהיר את נקודת שאלתי
    לא לחלוק. תודה.

  4. נכון מאוד, כאשר יש לי פסיקה של פוסק מובהק בן זמנינו אני רשאי להניח שהוא עשה את העבודה, דברי אמורים ביחס לפסיקה קדומה שאינה משקפת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל