לתרומות לחץ כאן

מחשבות לעת לילה – יהדות הגולה

שאלה:

ערב טוב כבוד הרב,
הרהרתי ביני ובין עצמי ואשמח אם תחלוק את דעתך בדבר.

1. הבנתי שרק עתה (למרות שהגברתי בתיכון לימודי מחשבת ישראל 5 יחידות לימוד והצטיינתי וכך גם בתנ"ך) איך שהתחלתי להתפלל קבע, תהילים, תפילין, טלית, טעימות מספר קיצור הלכות וכו' הבנתי מה זה להיות באמת יהודי (קשה להסביר, הרי אני יהודי מלידה, אבל אני מרגיש איזו תופסת יהדות).

2. מה מגדיר אותנו כיהודים כאשר אנחנו לא למדים או שומרים ויודעים מצוות חלקן או כללן, ביחוד בגולה (כי בארץ "קל" להיות יהודי, הרי אחנו הרוב) וביחוד בימים שהיה מאתגר וקשה להיות יהודי – מדוע לא המרנו את דתנו לדת המקום, הרי זה היה מקל על החיים האזרחיים ובכל זאת בחרנו להישאר להיות יהודים אך חדלנו מלשמור מצוות. אז מה המשיך להגדיר אותנו כיהודים (פרט להשתייכות מלידה)? הרי רובנו בני יהדות אשכנז, אוקראינה, בריה"מ וכו' לא חיינו בקהילה יהודית בעת המודרנית אז אין כן פן "שבטי".

שאלתי את עצמי מאות או כאלף שנה שהינו באוקראינה וכו והמשכנו להגדיר עצמו כיהודים למרות שמתישהו חלקנו הגדול הפסיק לשמור מצוות, שינה את השמות הפרטיים וניסה להטמע בבני אותה הארץ. אולי כי בני אותם המקומות והרשיות לא באמת קיבלו אותנו כחלק מהם?
נגיד, בתעודת הלידה מבריה"מ שלי כתוב במפורש שאמי יהודיה (בלשונם "עיבריי") ואבי שהוא לא יהודי כתבו אם שם הלאום שלו (" רוסי").

4. מתי חלק מיהדות אוקראינה ובריה"מ חדל להיות שומר מצוות?
נגיד בכפר היהודי שסבי ז"ל נולד בו, סבו היה רב הכפר, זקן עבות, כובע קסקט וכו'. אך עם פטירת סבו אך בילדותו של סבי בית הכנסת בכפרו הפסיק לשמש כבית כנסת והמבנה שינה את יעודו להיות מועדון חברתי לפועלים קומוניסטים. וגם סבי שינה את שמו הפרטי מאהרון לשם רוסי.

זה מעניין שמצד אחד התגאינו ביהדות שלו כלאום ולא המרנו את דתנו בשביל הקלות אך מהצד השני זנחנו את הפן הדתי – שומר מצוות התורה ובקיאות הלכתית.

אמי סיפרה שבילדותה הגוים היו זורקים אבנים על חלון ביתם והם היו מחליפים את החלון כל כמה זמן בתקופה מסוימת, עד שעברו לשכונה יותר עמידה שבה לא היתה אנטישמיות. אמי סיפרה גם שהיו מרביצים לאחיה בבית הספר וצוחקים עליה. וגם שיתפה בכך בתקופה מסוימות בימי ילדותה יהודים שהיו הולכים לבית הכנסת היו מקבלים מכות מהאוקראינים, ובתי הכנסת נשרפו לא פעם בעירם ודירות פרטיות הפכו לבתי תפילה במסתור וסבתי הייתה רוכשת מצות לפסח בצורה מחתרתית.

תשובה:

שלום וברכה

אכן ידידי, עם ישראל עבר הרבה מאוד צרות ותמיד שמר על לכידותו שלא להתבולל בגויים, לצערנו דוקא עכשיו כאשר מקבלים אותנו והעולם כולו פתוח עבורנו, יש התבוללות איומה בארה"ב ועוד מקומות..

אין ספק שמה ששמר על עם ישראל בכל הדרת זה שמירת התורה והמצוות!

עד לפני 80-90 שנה היהדות שלטה באופן חזק מאוד גם אצל בני אשכנז. ההשכלה כבר נגסה המון, אבל עדיין מרכזי התורה היו פעילים ומרכזיים מאוד בחיים היהודיים ורבים מאוד שמרו על התורה והמצוות. הקומוניזם לחם ביהדות בכל עוז ואכן גרם להתבוללות קשה כמו שאתה מתאר גם אצלכם בבית, ואין ספק שאם היה ממשיך עוד עשרים שלושים שנה כבר לא היה נשאר מיהדות ברית המועצות שום דבר. מה שהחזיק קצת זה הזכרון של הסבים והסבתות שעוד הכירו ושמרו מצוות… זאת בעיקר ברוסיה ואוקראינה שכבר ממלחמת העולם הראשונה נפלו לציפורני הקומוניסטים, בפולין ליטא המצב עד מלחמת העולם השניה היה יותר טוב…

עד לפני כמאתיים שנה כל העם היהודי שמר מצוות!

ההשכלה, המהפכה הצרפתית ועוד הם שנגסו בעם היהודי עד שהגענו למצב של היום בו רוב בני עמנו עדיין לא שומרים שבת ולא יודעים מה זה תפילה ותפילין ועוד, וזה כואב מאוד.

יתן ה' שנזכה שכולם ישובו הביתה בתשובה שלמה במהרה בימינו!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל