לתרומות לחץ כאן

הנחה למחותן אחד האם מוזילה גם לצד השני

שאלה:

שלום וברכה,
יש לי קייטרינג, ואני מכין סעודות לחתנים, וכל אחד משלם את האורחים שלו.
יש לי מחיר קבוע לסעודה, אבל בהרבה מקרים הורי המחותנים מורידים לי את המחיר.
במקרה שאני מכיר טוב את הורי החתן, האם מותר להוריד לו את המחיר(לעשות לו הנחה) ולא להודיע להורי הכלה ואת המזומנים שלהם הם ישלמו במחיר שקבענו בהתחלה, והורי החתן ישלמו פחות למזומנים שלהם?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר אתה קובע מחיר לכל צד וצד אחד מבקש ממך הנחה מותר לך להוזיל לו, וההנחה היא של צד אחד בלבד, ומותר לך לגבות מהצד השני שכר מלא על החלק שלו.

בהצלחה.

מקורות:

 

מחותנים שהתנו שהוצאות עבור החתונה יחולק בין השניים, נחשבים לשותפים, [ודינם שווה לשניים שלוו ביחד ולא שותפים לעסק – ואין חובה על האחד להוזיל את המחיר], ולכן אם מוזיל ההוזלה היא לו לבדו.

אך דוקא אם כבר סוכם על מחיר, ואחד הלך וביקש הנחה לעצמו, אבל אם מתחילה בשעת הזמנה או הקנייה ביקש הנחה, דינו כשליח שביקש הנחה, שההנחה שייכת למשלח, וכאן ההנחה שייכת לשניהם בשווה.

אם ההנחה יכולה להינתן רק למחותן זה, [כגון שצד אחד יתומים], אין השני זכאי בהנחה.

המקורות לדין זה הם משום שנחלקו הראשונים גבי שותף שביקש מהמוכס שימחל לו, האם המחילה הוא לשותפים או רק לאחד שביקש. דעת רבנו שמחה שהמחילה מתחלקת בין השותפים אפילו שנעשה על ידי בקשתו, שהוא כשליח לכל השותפים. וכן פסק השו"ע חו"מ סימן קעח סעיף א והוסיף שם בסמ"ע שגם אם אמר המוכס שמוחל רק לו כיון שהיה על ידי בקשה המחילה שייך לכולם. וסיים בשו"ע שאם מחל המוכס בלא פיוס ואמר לו שמוחל רק לו המחילה היא עבורו בלבד.  מאידך שיטת מהר"ם הובא במרדכי ב"ק סימן קעז  שעם קיבל הטבה על ידי בקשת מחילה אם אמר לעצמי אני מציל הוא לו. והרמ"א סימן קסג ס"ו הביא את ב' הדעות.

 

והקשה הנתיבות בסימן קעח שכאן פסק כרבנו שמחה ולא הגיה הרמ"א ובסימן קסג הביא גם דעת רבנו מאיר. עוד קשה שכתב התרומת הדשן שהטעם כאן שהוא לאמצע משום שאינו יכול לחלוק בלא דעת חברו, ומה שאמרו בשיירא סימן קפא שיכול לחלוק הוא משום שהכניס עצמו לסכנה, אבל כאן שהוא בקשה אינו יכול לחלוק. וקשה שפסק בסימן קעו שאם בעל חוב אלם יכול שותף אחד לחלוק בלא דעת חברו ולגבות לעצמו. הרי סתירה משולשת שבסימן קעו פסק כר"מ שהמחילה היא לו. ובסימן קסג הביא מחלוקת. ובסימן קעח פסק כרבנו שמחה שאינו יוכל לחלוק והמחילה לאמצע. עוד קשה שבסימן עז גבי שניים שלוו ומחל לאחד מהם גובה מהשני אפילו שמחל על ידי פיוס ולא אומרים שהמחילה לשניהם.

 

ותירץ הנתיבות ששותפים שעוסקים ביחד כל מה שאחד עושה הוא עבור שניהם ובקשת מחילה הוא עבור שניהם שפיו כפיו, לכן אם היה על יד פיוס הוא לאמצע. ובסימן עז ששניהם לוו ואינם שותפים שעוסקים זל"ז אין מעשה אחד הוא עבור חברו, ואם מחל לאחד אפילו על ידי פיוס אינו מועיל לשני לכן המחילה היא רק למי שמחל, ומיושב מסימן עז. והנה גם בשותפים שכל מעשיו הוא לשותפות, אם רוצה לחלוק את השותפות יכול לחלוק ואפילו אם בשאר דברים נשאר שותף אלא שבדבר זה רוצה לחלוק רשאי, ולא כתרומת הדשן. לכן בסימן קעו וקפא יכול לחלוק ולומר לעצמי אני מציל. ובסימן קעח מדובר במוכס ובמוכס גובה הוא לבני העיר וכל אחד שנמצא מוסיף עין לעיר, אין האחד יכול לחלוק עצמו מהעיר כיון שנוסף המס לעיר עבורו. והרא"ש פסק כרבנו שמחה פסק המחבר כן. ובסימן קסג הביא שני הדעות, ששם מדובר במס ויש לחלק בין מכס למס שבמס יכול לומר שותף אחד אם לא היית מבקש למחול אני הייתי מבקש והיה מוחל לשנינו בשווה, ועכשיו שביקשת למחול לך לא ימחל גם לי, לכן פסק כרבנו שמחה שהמחילה לשניהם. ובמס עבור השר אין דרך למחול למי שמבקש אלא למי שעשה לו טובה ועובד אצלו, בזה יש לומר שאם ביקש האחד מחילה ורוצה שיהיה רק לו המחילה הוא רק לו כדעת רבנו מאיר.

 

לפ"ז במחותנים שהתנו לחלוק בכל ההוצאות, דינם כשניים שלוו ביחד שאין האחד מחויב להתעסק בהוזלה, ולכן ההנחה היא לו לבדו.

 

אך כל זמן שעדיין לא סגרו על העיסקה, ובקשת ההנחה נעשית בזמן הקנייה או בזמן הזמנת צורכי האירוע, נחשב לשליח ולא לשותף, ושליח שהוזיל ההוזלה של המשלח בלבד. כמבואר בשו"ע סימן קפג סעיף ט.

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל