לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על גלידה

שאלה:

שלום , שמעתי שיעור בנושא ברכות מרב ואם הבנתי אותו נכון , אין לברך ברכה אחרונה על גלידה מאחר ואוכלים אותה מעט מעט, כמו שלא מברכים ברכה אחרונה על תה. ואף אדם שאוכל את הגלידה בשיעור גדול בפרק זמן קצר – מכייון שאין זה מנהג העולם לאכול כך לא יברך ברכה אחרונה (ואותו הרב הזכיר שזה בדומה לתה. אז אבקש לשאול שתי שאלות בבקשה: אם אני אוכל גלידה בשיעור בכדי אכילת פרס האם לברך ברכה אחרונה , ואותה שאלה אבל לגבי תה.
כל שאלתי מתייחסת לגלידה בלבד ולא לגלידה בגביע, שאז אני חושב שאם הגביע חשוב אברך עליו מזונות ברכה אחרונה וראשון בלבד, אבל למעשה אם הגביע אינו חשוב ונועד רק להחזיק -השאלה הראשונה (לגבי ברכה אחרונה ) תקפה גם למקרה זה.
תודה!!

תשובה:

שלום וברכה

הרעיון לומר שאין ברכה אחרונה על גלידה, הוא בגלל שאולי דינה כמשקה, שהשיעור שלו לברכה אחרונה אינו כדי אכילת פרס אלא כדי שתיית רביעית, שזה 86 סמ"ק בשתי לגימות רצופות… מכאן האנלוגיה של הרב לתה.

למעשה, לענין ברכה אחרונה על גלידה נחלקו הדעות, ראה שו"ת יביע אומר ח"ח סי' כה שנוקט בפשיטות שתמיד דינה כמשקה וממילא כיון שאינה נאכלת בכדי שתיית רביעית אין עליה ברכה אחרונה, ואילו בשו"ת בצל החכמה ח"ג סי' קיד – קטו מחלק בין גלידה שהיא משקה קפוא – קרחון, לבין גלידה הנעשית מביצים שדינה כאוכל, ויש שסברו שתמיד יש לברך ברכה אחרונה על גלידה כאשר היא נאכלת כזית בכדי אכילת פרס, משום שכרגע צורת אכילתה כאוכל, ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ב סי' קי, וכן נקטו כמה פוסקים לעיקר. לכן הראוי הוא שלא להכנס לספק ברכות, אבל מי שאכל יעשה בזה כהוראת רבותיו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל