שאלה:
שלום רציתי לשאול מה הכוונה שכשאומרים שמותר שיהיה לראובן תרעומת על פלוני? האם בתרעומת יש היתר לכעוס/להוכיח מישהו? כי בד"כ הקו המנחה הוא לשפוט לכף זכות/ואהבת לרעך כמוך וכו' האם במקרה של תרעומת הכעס מוצדק ? ומתי בעצם חלה התערומת "המוצדקת". תודה!
תשובה:
שלום וברכה
בפוסקים אכן מדייקים מלשון המשנה והגמרא בתחילת פרק האומנין שתרעומת היא זכות ממונית ולא מה שאנחנו מכנים כעס. כלומר, הכעס אינו דבר טוב אף פעם, אלא שבמשפטי הממון יש לפעמים סוג של תביעה שאין לה בסיס המאפשר הוצאת ממון אבל הוא כן מאפשר איזו זכות להתרעם ולבקש פיצוי כל שהוא וכדומה. כלומר זה מצב ביניים בו בעצם יש משהו של צדק בתביעתך אבל היא לא מספיקה כדי לחייב ממון בדין. כוונתי בזה, שלא מדובר על כעס ורגש שלילי, אלא על מצב משפטי מסויים, שיתכן שכחלק מהדיון ההדדי רב הטיעונים יוביל לסוג של פיצוי מוסכם או מתנת פיוס.
ערב טוב.