לתרומות לחץ כאן

ניגוב ידים לפני נטילת ידים

שאלה:

עד כמה הידים צריכות להיות יבשות לפני הנטילה ועד כמה אחריה לפני הנגיעה בלחם? הבעיה העיקרית אצלי כפי שאני שמתי לב אליה זה אחרי קידוש שבו הידים דביקות מהשיירי יין שנשפך עליהם במהלך הקידוש וצריך קודם לשטוף טוב שלא יהיה חציצה אח"כ לנגב טוב שלא יטמאו שוב את הידים ולאחר הנטילה שוב לנגב טוב שלא יטמא את הלחם.

אגב, מדי דברי בו, האם באמת צריך למלאות את הכוס על גדותיו כך שבכל תנועה זה ישפך על היד וירטיב אותה או שמשמעות כוס מלא זה גם אם זה לא עד הס"מ האחרון?

תשובה:

לגבי הנדון האם בכלל צריך לנגב ידים רטובות לפני הנטילה: בנטילת ידיים לפני אכילת פת נחלקו בדבר זה הפוסקים, יש הסוברים שאין צריך שהיד תהיה יבשה, ויש הסוברים שאכן צריך לייבש את הידיים לפני נטילתם. אך בנטילת ידיים לאשר יצר או של הבוקר לכולי עלמא אין צריך שהידים יהיו יבשות לפני נטילתם.

ודאי אין צורך למלאות גדוש כמו בהבדלה, אלא שיהיה מלא.

מחמת העומס כאן בערב חג אני מקצר.

חג שמח.

 

מקורות:

בביאור הלכה סי' קס"ב ד"ה הנוטל כתב שמשמע מסתימת הפוסקים שאין צריך לנגב הידים. אך השו"ע הרב בסדר ברכות הנהנין דיני נטילת ידים אות ו' והחזון איש כד,כ החמירו בזה שצריך לנגב הידיים, וכתב החזון איש שם שכן עמא דבר. ורק בנטילת ידיים לאכילה נחלקו בזה כיון שצריך שהידים יהיו טהורות, אך בנטילת ידיים של הבוקר וכן נטילת ידיים לאחר עשיית צרכיו שהיא בשביל להעביר הרוח רעה או הזוהמא שעל הידיים, אף אם אין הידיים נגובות הם מתנקות על ידי הנטילה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל