לתרומות לחץ כאן

חימום בלינצ'עס חלבי על מיחם השבת

שאלה:

שלום וברכה.
האם יש בעיה כלשהי לחמם בחג בלינטשע'ס חלבי ע"ג מכסה מיחם שבת ?

תשובה:

שלום רב

לכתחילה ודאי אין לעשות זאת, מחשש שזה הופך את המיחם לחלבי. במקרה שעשו זאת, לגבי המים באותה שבת ראוי להחמיר שלא להשתמש עם בשר, אולם למעשה כיון שלא הונח על המיחם ממש אלא בתוך תבניות או נייר כסף, המיחם עצמו נשאר פרווה ובשבת הבאה ניתן להשתמש בו כרגיל. אפשרות נוספת לסתום היטב את החורים במכסה שיהיה יבש לגמרי, וגם להניח בשתי עטיפות, תבנית ובתוכה שיהיו עטופים לגמרי בנייר כסף.

מקורות:

כאשר אין לחות בין המיחם לתבנית אין מקום לשאלה ואף המים פרווה, שכן מגע יבש בין כלים אין מבליע ומפליט, אלא שבדרך כלל יש במכסה המיחם נקבים המיועדים להוצאת אדים, כך שיש לחות של ממש ביניהם. אולם ראה בס' דרכי הלכה פרק כד להרב שמרלר מאריך להוכיח מדברי הנודע ביהודה ועוד אחרונים, שבורקס או בלינצ'עס אינם נחשבים כחלב עצמו אלא כדבר הבלוע בחלב, וממילא יש כאן שני צירופים, האחד, שאפילו הבשר / חלב עצמו אינו מבליע אלא כדי קליפה, וממילא כיון שהוא נמצא בתבנית הטעם אינו עובר למכסה המיחם שתחתיו. ושנית, כיון שהוא עצמו רק בלוע באיסור, אפילו היה מונח על המיחם עצמו בלי הפסק תבנית היה מקום להתיר מחמת הטעם הנ"ל שאינו מבליע אלא כדי הקליפה והקליפה היא כבר בו עצמו.

כמו כן, יש שדנו שהמיחם והמכסה שלו הם שני כלים נפרדים, ואף אם המכסה נעשה בשרי, לגבי המיחם זה כבר ודאי נ"ט בר נ"ט.

אלא שקשה לסמוך על כך לבד כיון שמצוי שיש פירורי בשר / חלב בתבנית, אף שמסתבר שכנגדם יש שישים במים ויש לצרף את האדים למים כיון שהמיחם סגור, ומכל מקום כיון שמדובר בתבנית ולא בורקס המונח ישרות על המיחם, די לנו אם נחמיר לגבי המים, ולא עכשיו שזה כבר נ"ט בר נ"ט ואינו בן יומו, ולכן אין צורך להכשיר את המיחם.

ומכל מקום לכתחילה ודאי אין להניח שם תבנית בשרית / חלבית אא"כ יסתמו את החורים הרמטית.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל