לתרומות לחץ כאן

גזל מהבעל – אגרנות שאינה בריאה

שאלה:

בעלי מקפיד מאוד לא לזרוק שום שארית של אוכל לדוגמא :חתיכת דג שנשארת בצלחת או אפילו אם אני קונה כמות ירקות מסויימת ולא הערכתי נכון וחלק נשאר והתקלקל הוא כועס שזה בל תשחית וכן לגבי דגים.השבוע באתי לזרוק שארית של מיץ ענבים 40 סיסי שהיו בבקבוק על השיש והיה נראה לי מקולקל הוא אמר לי שאני גוזלת אותו ושאגיע לשמים אראה שגזלתי.
מה שרציתי לשאול הוא אני משתלדת כמובן לא לזרוק אבל אני בן אדם ויש לי מרחב לטעות ולעשות שגיאות ..או אפילו ללא כוונה .
בעלי אמר לי שגזל זה גם בלי כוונה.
אני כמובן לא יכולה לפעול מתוך הראש שלו שעובד אחרת ואני זו שמנהלת את משק הבית וכן יש מקרים כאלה כמתואר האם נחשב הדבר שאני גוזלת??

תשובה:

שלום וברכה

קראתי את שאלתך, למעשה המצב שאת מתארת מצריך איזו שהיא עבודה, טיפול רגשי קאוצ'ינג וכדומה, זו לא חסכנות אלא אגרנות שאינה בריאה, והיא אגב עלולה להחמיר עם הגיל, וחובה לטפל בה. בודאי אין כאן איסור גזל, כיון שאי אפשר לחיות בבית שבו יש במקרר חתיכה של דג נגוס ישן שאף אחד לא יאכל, או מיץ ענבים מקולקל ודביק או ירקות מעופשים, ולכן, ככל שהוא מעוניין בחיים משותפים הוא חייב לתת לך אפשרות לחיות בבית חיים סבירים כדרך כל הארץ. השאלה היא מה עושים?!

לפי דעתי השלב הראשון, הוא חייב להבין שיש לו בעיה, כי בלי להבין זאת לא יוכל לטפל בבעיה.. לצורך זה תאמרי לו באופן חד משמעי שכיון שהדבר הזה מעיק עלייך וגורם לך לתחושה שאת חיה בצורה לא נעימה ולא יכולה לקיים משק בית נעים ונקי, זו תחושה של לחיות בתוך ליכלוך, את לא מוכנה להמשיך כך, את דורשת ללכת יחד לרב לשטוח בפניו את השאלה שהרב יגיד מה צריך לעשות. רצוי שהרב יהיה מוכן קודם לנושא והוא יאמר לו שיש לטפל בבעיה והוא חי בצורה שגויה מבחינה רגשית. ידיעת הבעיה תקל על כל המצב, ראשית הוא יקבל על כרחו כל זריקה כזו של, ושנית לאט לאט הוא יתחיל להשתחרר מהקושי הזה שמלווה אותו.

במקביל בינתיים תוכלי לומר וליידע אותו שהתייעצת עם רב, והרב אמר שכדי להקל עליו מותר לך לזרוק זבל בלא ידיעתו כדי שלא יגרם לו צער בכך.

בשורות טובות וחג שמח!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני חושבת שאולי שאלתי 4ת השאלה לא מדויק .
    לא ,הוא לא אגרן…והוא בעל מקסים שיודע את ההלכה והלימוד היטב ומאוד חכם .מעריכה אותו מאוד .
    בנושא הספציפי הזה
    הוא שקול הרבה יותר ממני.
    הוא לא מצפה שאני יאכל דג נגוס אבל מקפיד שמראש שמתי מידי הרבה ולא הערכתי נכון.אומר שמעדיף שיהיה פחות מאשר לזרוק.
    הוא מקפיד שקניתי כמות ירקות גדולה ופירות שלא נאכלו.
    כלומר מדוע קניתי ככ הרבה ואם קניתי הרבה למה לא השתמשתי…
    אני משתדלת לא להגיע למצב כזה אבל אני בן אדם ופעמים קונה כמות מלפפונים לדוגמא שמתקלקלת…לפעמים מכינה כמות דגים שלא נאכלת עי בני הבית ויוצא החשק לאכול כי זה מאבד מהטעם אחרי כמה ימים.החישבון המדויק הזה קשה וגם עושה לי רע ממש.
    הוא לא אגרן ,הוא שקול מאוד ואצלו אין כמעט מצבים של לזרוק.
    לדוגמא יש שארית של קולה שכבר אין לה גזים ממש הסוף ונשאר קצת והוא רוצה שנשתה ולא נזרוק,אני לא אוהבת את הטעם של זה ומעדיפה לפתוח חדש.
    השאלה שלי היא בנושא ההלכתי האם יש ענין של גזל מבעלי בנושא זה?
    אני אישתי חושבת שקשה לשנות אופי ומשתדלת מאוד מאוד לשמור על השלום וללכת לפי הקו שלו .
    אבל שוב,האופי שלי שונה ואני איני יכולה לחשוב כמוהו בכל דבר ולפעמים השיקול שלי בנושא הוא לא כפי שהוא היה רוצה והוא מקפיד על כך .האם יש ענין גזל??

  2. אין ענין של גזל, אף אדם אינו נביא שיודע בדיוק כמה יאכלו, ולא נכון לצמצם בבית שבסוף למישהו חסר דג לאכול, וטבעי שלא כולם גומרים מהצלחת, הוא חייב להבין שאם את קונה את הירקות, אין לך אחריות שלא ישאר משהו. כל אדם חייב לנהוג חסכנות אבל אסור שיהיה לחץ כזה בבית, ואי אפשר לתבוע מאנשים לשתות קולה בלי גזים. כמובן לכתחילה צריך לשים לב כמה מביאים ופותחים שלא יקרה מצב שסתם נשאר כמה חצאי בקבוקים לא גמורים, אבל כל שמתנהגים נורמלי, אלו הם החיים והוא חייב להבין זאת. אין ברירה.
    מה שאת צריכה לעשות זה לזרוק את הכדור אליו, לומר לו: אני עושה מה שאני מבינה כיצד לקנות ולחסוך, מעבר לכך אני לא יודעת, אם אתה רוצה לקנות ולבשל, המגרש שלך, אם לא, אין לך ברירה אלא לסמוך עלי. תחליט. אי אפשר לתת לך לעשות את כל זאת ולומר שזה גזל. את עושה כמו שאת יודעת ומבינה אם זה מקובל עליו טוב, אם לא שיכין הכל בעצמו.
    כמובן לומר כל זאת בנעימות לא במריבה, אבל שיבין את הקונפליקט שאת מצויה בו, אי אפשר להלחיץ. הכל חייב להיות רגוע ונעים.
    חג שמח.

  3. מחילה על ההתערבות אך אני מריח כאן נושא של בל תשחית מוגזם. בעיני כל הנושא של גזל הינו חיפוי לחשש מבל תשחית. דומני כי אם הרב יתיחס לנושא של מה מותר לזרוק ומתי זה יקל על הבעל להבין שזה בסדר לזרוק שאריות במקרים מסויימים (או שיגמור לבד מה שאף אחד אחר כבר לא אוכל)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל