לתרומות לחץ כאן

האם מותר לסמוך תמיד על הדעה המקילה?

שאלה:

בס"ד

האם אפשר לנהוג באופן של: תמיד לסמוך על הדעה המקילה בכל נושא שהוא? אפילו שמדובר שאופן שצריך בכל פעם להסתמך על רב אחר ? (נאמר שנוהגים לפי דעה של אחד מהרבנים שנחשבים גדולי הדור, המצוטטים ביותר, ושאליהם פונים לקבל הסכמות לספרי הלכה, ושעליהם אומרים "הרב פלוני פוסק ש…") ?

אשמח לקבל מקורות לאם כן ואם לא.
תודה

תזכו למצוות

תשובה:

בגמרא במסכת עירובין דף ו עמוד ב מבואר, שאדם שעושה כך לבחור תמיד את הרב המיקל נקרא רשע, ומי שמחפש תמיד את הרב המחמיר נקרא טיפש, אלא צריך לבחור רב וללכת בדרכו, שכך שנינו שם:

ומי עבדינן כתרי חומרי? והא תניא: לעולם הלכה כבית הלל, והרוצה לעשות כדברי בית שמאי – עושה, כדברי בית הלל – עושה. מקולי בית שמאי ומקולי בית הלל – רשע, מחומרי בית שמאי ומחומרי בית הלל – עליו הכתוב אומר הכסיל בחשך הולך, אלא, אי כבית שמאי – כקוליהון וכחומריהון, אי כבית הלל – כקוליהון וכחומריהון.

יש עוד אפשרות שיש בה הגיון, בכל ספק דרבנן לסמוך על המיקל, ובכל ספק דאורייתא ללכת אחר המחמיר, אבל גם זו לא הדרך הנכונה.

חג שמח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרב לגבי הגמרא שם מדובר ספציפית ששתי המעשים סותרים רעיונית זה את, עקרונית לא מצינו שיש בעייה בללכת עם רב אחד אלא בתור המלצה טובה, שנית ספק דרבנן לקולא וספר דאורייתא לחומרא יש לא מעט ראשונים ואחרונים שהולכים בקו הזה אז לומר שזו לא דרך נכונה ראוי לציין לדעתך

  2. אינני מסכים איתך בפשט הגמרא.
    מה שאתה אומר שיש כאלו שבאופן שיטתי בכל נושא הנתון במחלוקת מכריעים לפי כללי הספקות הנ"ל זה לא נכון, ולצערי זו טעות נפוצה בזמנינו! אינני רוצה להאריך כיון שכבר הניגון של צופרי השבת מנגן בחוץ…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל