תרומות – לחץ כאן

מידה טובה מרובה

שאלה:

הקב"ה ברא את עולמו "להטיב עם ברואיו" שכן "מחוק הטוב להיטיב". והטוב הגמור שיקבלו בשכר פעולתם ולא יהיה "נהמא-דכיסופא". אבל מצד שני העבודה כ"כ קשה המטרה כ"כ רחוקה והנסיונות כ"כ גדולים וקשים עד כדי כך שרוב העולם לא עומדים בהם. ו"נוח לו לאדם שלא נברא משנברא" ו"ראה הקב"ה שצדיקים מועטים" "ראיתי בני עליה והם מועטים" אך זה מסתדר? בוראים מליארדים בשביל להטיב עם כמה בודדים?

תשובה:

שלום וברכה

אינני חושב שאתה צודק, אין ספק שכפי שמפורש אגב בתורה, מידה טובה מרובה ממידת פורענות ללא שום יחס כלל! כלומר השכר על מצוה הוא לאין ערוך יותר מעונש חלילה על עבירה, כך רואים בנושא של מתן שכר לאלף דור, וכך גם בחיי העולם הבא. לכן בסופו של דבר לאחר התיקון וקבלת העונש, כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא שהוא כבר נצחי! בלא שום יחס לעונשי הגיהנום הקצובים בזמן. זאת מלבד עוד עוד מידות חסד כמו מטה כלפי חסד, ומעביר ראשון ראשון ועוד ועוד דברים שמועילים לזכות בדין.

שנזכה לכל הטוב.

Join the Conversation

2 Comments

  1. נוח לו שלא נברא, הכוונה שאם היתה מציאות כזו להשיג עולם הבא בלי להברא היה לו קל יותר, ואף שהאמת שההטבה המושלמת היא דוקא לקבל בזכות ולא בחסד, יש פחד בזה כי הרי יש בזה גם סיכון של חיי חטא. אבל אין ספק שכל אדם בסופו של יום ינחל חיי נצח שהם לאין ערוך יותר על זמן העונש המוגבל שענינו תיקון והכנה לקראת חיי הנצח..
    למה צדיקים מועטים זו לא שאלה, ודאי שצדיק שנוחל חיי עולם הבא כראוי לצדיק הם מועטים, אבל גם חיי עולם הבא של בינונים ואפילו של פחות מכך – עין לא ראתה אלוקים זולתך. אין כל מלאך וברייה יכולים לשער שכר הנחת תפילין אחת, אמן אחד וכו'…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל