לתרומות לחץ כאן

נופש בתשעת הימים

סגרנו חופשה משפחתית בתאריך 16.7.15 עד 21.7.15 שזה יוצא בתקופת בין המצרים ולא ידענו האם אפשר לנסוע?

תשובה:

מעיקר הדין אין איסור לשהות בבית מלון בתשעת הימים, ולכן אם זה נחוץ ניתן ללכת. אך וודאי שלצורך טיול ובילוי, אין לעשות זאת בתשעת הימים שזמן זה אינו מיועד לבילויים, ואם אפשר לבטל את החופשה זה מאוד מומלץ.
וכן יש להמנע ככל האפשר משימוש במצעים ומגבות מכובסות גם בבית מלון [על המנהגים השונים ראה בסמוך לגבי בשר], אך אם החליפו לו כבר מצעים אפשר להקל. ברור הדבר שלמנהג האשכנזים אסור לאכול בשר ועוף החל מראש חודש אב [למחרת בואכם] ולמנהג הספרדים בשבוע שחל בו תשעה באב, כך שכל העסק לא כדאי כל כך.

מקורות:
לגבי בילויים בתשעת הימים מבואר בשו"ע (סי' תקנא ס"א-ב) שממעטים במשא ומתן "של שמחה", ובדברי הגאונים והראשונים מצינו בספר הלכות גדולות סימן יח (הלכות תשעה באב ותעניות) "ולא מיבעיא תשעה באב גופיה דאסיר אלא מריש ירחא דאב נמי מיתבעי לשנויי בבדיחותא, דתנן (תענית כו ב) משנכנס אב ממעטין בשמחה" [=תרגום: ולא רק בתשעה באב עצמו שאסור אלא אף מראש חודש אב ג"כ צריך לשנות בעניני שמחה מהמשנה משנכנס אב ממעטין בשמחה], וכן בסדר רב עמרם גאון סדר תשעה באב "ולא מבעיא תשעה באב גופיה, אלא מריש ירחא דאב נמי מתבעי ליה לשנויי ולא לאבדוחי נפשיה, כדתנן משנכנס אב ממעטין בשמחה" [=תרגום: ולא רק בתשעה באב עצמו שאסור אלא אף מראש חודש אב ג"כ צריך לשנות ולא לשמח את עצמו מהמשנה משנכנס אב ממעטין בשמחה], וכן הוא במחזור ויטרי (סימן רסו), וראה בשדה חמד, מערכת בין המצרים (פאת השדה, סימן א, אות י) בשם הגר"ח פלאג'י שהיה במקומו תקנה מהחכמים שאסרו ללכת לטייל בזמן בין המצרים, אך אין זה תקנה שמחייבת את כל עם ישראל, [והרמ"א כתב שיש חיוב להימנע מללכת לטייל בערב תשעה באב, ותשעה באב], אך עכ"פ נראה מדברי השד"ח שבכל שלשת השבועות אין זה ההנהגה הראויה [ועי' שו"ת עשה לך רב ח"ב סי' לה, לרבה של תל אביב, שאסר את הטיולים לבני נוער בתשעת הימים, וכן נראה דעת השבט הלוי (ח"י סי' כו) שאין לערוך כלל טיולים בתשעת הימים].
לגבי שימוש במצעים ומגבות מכובסות ראה בציץ אליעזר חלק י"ג סימן ס"א שהקל בזה מכמה טעמים, ובמנחת יצחק ח"י סימן מ"ד כתב שצריך להודיע למלון שלא יחליפו לו ואם החליפו מותר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יהודים יקרים, שימו לב תמיד לתאריך העברי בכל דבר ועניין.
    התאריך הלועזי אמנם נפוץ בכל העולם, אך סדר היום היהודי של כל אחד, כמובן לא יכול להתבצע על פיו.
    מדינת ישראל תנהג בחוכמה אם תנהיג את התאריך העברי בכל המקרים שלא תלויים בתאריך העולמי, כמו זמני משרד החינוך (החופש הגדול וכו'), מחזורי הגיוס בצבא וכו'.
    לא יתכן שילדים יחזרו ללימודים מחופשה בת חודשיים בקיץ, וכעבור חמישה ימים יחול ראש השנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל