שאלה:
בטעות נשפך חלב לסיר של מרק עוף ולא ברור אם יש שישים נגד החלב,מה הדין בספק ,כי לפי מה שכתב הרמא יו"ד סי צט גם באיסור של דבריהם אסור להוסיף ולהרבות עליו כדי לבטלו כמו באיסור דאוריתא,האם כך הדין גם בספק.
בברכה רבה
תשובה:
בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב סי' לב ד"ה אבל כל, החמיר בזה אפילו בספק. וע"ע מנחת יצחק ח"ו סי' עד אות ד.
ערב טוב
ראשית תודה על התשובה והמקורות,בנתיים עיינתי רק באג"מ שם ,אך כמדומני ששם הנדון בספק איסור מדרבנן, אבל אני שאלתי על חלב שנתערבב בתבשיל בשרי מרק עוף ואין כאן ספק,ברור שכאן יש איסור בשר בחלב,רק הספק הוא אם יש שישים נגד המרק אם מותר להוסיף עליו כדי להתירו.
אפשר שלא הבנתי את דברי האג"מ ,אשמח אם תואילו להסביר.
בברכה רבה
זה היינו הך, ספק איסור ביטול איסור לכתחילה, שהרי להצד שיש שישים זה כבר בטל, עיין שם היטב.
אשמח להבין למה צריך להוסיף כדי להתיר הרי זה ספק באיסור דרבנן
כיון שהוחזק איסור כאן ואפשר בנקל לצאת מידי ספק, אין להקל.
לא הבנתי את התשובה, האם התשובה שאסור לרבות על התבשיל כדי לבטל החלב או מותר?
התשובה היתה שגם כאשר יש ספק אם יש שישים או לא, אסור להוסיף כדי לצאת מידי ספק זה.
מדוע לא הוזכר כאן שלדעת השו"ע מותר לרבות במקרה הנידון כדי לבטל האיסור?
נכון, לדעת השו"ע באיסור דרבנן שכבר התערב מותר להוסיף ולבטל. ראה צט, ו. הרמ"א שם כתב שנהגו להחמיר בדרבנן כמו בדאורייתא.
בכף החיים הביא בזה כמה חילוקים, בבשר עוף בחלב כיון שהוא חנ"נ הביא שאין להקל אלא בשעת הדחק ובמקום הפסד, כמו בהפילו בידים אסור לבטל, וכן באיסור דאורייתא ששיעורו דרבנן כתב לאסור.
איך ניתן להבין את קושיית השך בצט יור"ד על מרן השוע,שמצד אחד מרן מתיר לרבות על איסורי דרבנן בצט יור"ד אבל בהלכות חנוכה אוסר לרבות על הנותר משיעור השמן של נר חנוכה שכבה.
ראינו תירוצים אבל די דחוקים
המגן אברהם סי' תרעז ס"ק יב עומד גם הוא על שאלה זו ומתרץ ששמן של חנוכה הוא דבר שיש לו מתירין. כמו כן אגב הפרי חדש והט"ז חולקים על השו"ע מחמת קושיא זו. וכל מה שיש להקשות על המג"א ראה רעק"א סי' לח שמיישב.
בישועות יעקב רצה לחלק בזה בין איסורי אכילה שמותר לבטל לאיסורי הנאה שאסור, והרעיון שבאיסור אכילה מגדירים מה החפצא, וכל שנתבטל אין שמו עליו, אבל באיסור הנאה כיון שיש ריבוי בכמות מחמת האיסור, יש כאן הנאה.
השאר תגובה