לתרומות לחץ כאן

חצץ שנפל ממשאית והזיק

שאלה:

ממשאית נפל חצץ ובאה מכונית והתיזה את החצץ על מכונית אחרת ושברה את השימשה מי חייב?

תשובה:

שלום וברכה,

אם הרכב הבחין בחצץ שנפל והיה לו אפשרות לעצור ולא עצר, בעל המכונית שהתיז חייב בכל הנזק. אם לא היה ניתן להבחין בחצץ או שלא היה אפשרות לעצור והתיזה המכונית את האבנים בעל המשאית חייב על נזק שנעשה על ידי החצץ.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע (סימן תיא סעיף ג) ובסמ"ע (שם ס"ק ו) מבואר שיש חילוק אם התיז אדם או בהמה. שאם אדם את האבנים שהונחו ברה"ר חייב האדם שהתיז לבדו כיון שיש לו דעת ולא היה לו להתיז. אבל בהמה שאין לה דעת חייבים שניהם לשלם. ולכן אם הנהג ראה את החצץ ופשע ונסע על החצץ הוא חייב על כל הנזקים שהגיעו בגין החצץ. אבל אם לא שם לב לחצץ שמונח על הכביש או שבשעה שראה כבר לא יכל לעצור, בעל החצץ חייב כדין בור המתגלגל ברגלי אדם וברגלי בהמה (גמ' ב"ק ו, א). ונחלקו רש"י ותוספות לאיזה אב נזיקין חייב בעל האבן שניתזה והזיקה. לפי דעת רש"י בור המתגלגל דינו כבור, וא"כ פטור על נזקי כלים – ואם ניפץ שמשה של רכב פטור. אולם לפי דעת תוספות (שם ואזיל לשיטתו בדף יט, ב בדליל שהותז על ידי תרנגול) חיובו מדין אש, וחייב גם על נזקי כלים. הסמ"ע בסימן שצ ס"ק כה פסק כדעת התוספות ולכן חייב בעל המשאית על ניפוץ השמשה של רכב אחר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הנהג שהתיז את החצץ לא ידע ולכן אין לחייבו כאשר הילך כדרכו והזיק. והנהג שהניח את החצץ חייב לשלם שלא שמר על החצץ שלא ייפול ממנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל