שאלה:
הכנתי עיסת פלאפל במטחנת בשר שאינה בת יומו.
העיסה מכילה דברים חריפים(בצל ושום).
טיגנתי את כדורי הפלאפל במחבת חלבית. האם זה בעיה?
האם מותר לכתחילה?
תודה
תשובה:
שלום רב
אם המחבת היא בת יומה, לבני אשכנז הבצל נאסר וכמובן גם המחבת והכף נאסרו וטעונים הכשרה, כיון שבדבר חריף אין את הקולא של אינו בן יומו וממילא בלוע בבצל הזה בשר וחלב ממש.
בדעת השולחן ערוך בזה יש כמה סתירות וספק גדול, הכרעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ”ל להקל בענין באינו בן יומו, ולכן הבצל נחשב עדיין פרווה כי הסכין לא היתה בת יומה, בכלי בן יומו ודאי יש להחמיר לכל הדעות. כמו כן, הבן איש חי בפרשת קרח החמיר בזה מאוד גם בכלי שאינו בן יומו וכדעת הרמ”א בסי’ צה, ולא התיר אלא במקום שיש הפסד מרובה, ולכן גם לספרדים יש להחמיר ולהגעיל את המחבת.
מקורות:
ראה יביע אומר ח”ח או”ח סי’ מג בהרחבה.
מחילה אך כאמור כאן המון כמעט א"א לנקות מחבת לצורך הכשרתו. האם כיון שכאן יש צירופים של המחלוקת בעיקר ההלכה ניתן יהיה לסמוך ולהגעיל לאחר נקיון ככל המתאפשר?
אפשר לעשות ליבון קל במקום הגעלה.
שלום רב.
למה כתוב בתשובה "אם המחבת בת יומא". לאשכנזים גם באינה בת יומא אסור.
או שאני טועה?
בשלב המחבת, כיון שהבצל הוא מיעוט, אין לזה דין של דבר חריף, אלא שאם היא בת יומא נמצא שהיא בלעה תחילה בשר בחיתוך ועכשיו חלב בטיגון.
השאר תגובה