לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

נתן עצה מוטעית וגרם להוצאת ממון

שאלה:

שלום וברכה
אנחנו מרחיבים את ביתנו יחד עם השכן מלמטה.
השכן מלמטה טען בבטחון עצמי מופרז שיש לנו בסלון בתוך הקיר עמוד מוסתר, וכדי להוריד את העמוד בביתנו הוא דרש שאנחנו נבנה אצלו בבית על חשבוננו קורת ברזל (רעלס), הקבלן והמהנדס הסכימו איתו שאם יש עמוד כטענתו חייבים להעמיד את הרעלס.
וכך עשינו.
כאשר הורדנו את הקיר מתברר שאין שום עמודים שמחייבים את ההעמדת הקורה הנ"ל.
שאלתי מי אמור לשלם על הקורה לקבלן?

תשובה:

שלום וברכה,

אם יש אפשרות למהנדס לבחון את הקיר אם מדובר בעמוד תומך או בקיר סתם, אין חובה לשכן שהטעה לשלם על הרלסים. אם אין אפשרות לבחון והשכן אמר בביטחון גמור שמדובר בעמוד תמך וצריך לחבר רלסים לחיזוק הבניין עליו מוטל לשלם את ההוצאות שהוציאו לחינם.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן רכט סעיף ב פסק הרמ"א שאם אמר לחברו תוכל להלוות לו שהוא אדם בטוח ויש לו כסף לפרוע ונמצא שהיה עני, חייב אותו שהמליץ מדין ערב, כיון שעל פי המלצתו הוציאו ממון. וגם אם טעה שהמליץ חייב כיון שלא היה לו להמליץ עליו ללא ידיעה ברורה. ובש"ך כתב שדווקא אם אמר חזי דעלך קסמיכנא, אבל אם לא אמר זאת פטור שלא היה צריך לסמוך עליו. ומכאן יש ללמוד למקרה דידן שטען שמדובר בקיר תומך אם יש אפשרות לבדוק היה למהנדס לבדוק או לומר לאותו שכן אנחנו סומכים עליך. אבל אם אין אפשרות לבדוק והשכן אמר בבטחה את דבריו נעשה כאמרו לו חזי דעלך קסמיכנא וחייב לשלם מדין ערב.

עוד מבואר בשו"ע סו"ס יד שאם הוציא ממון על פיו חייב, ולכן כאן שהוציאו על פיו חייב לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל