לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הסכם בעל פה עם עורך דין

שאלה:

בוקר טוב,
התעניינתי ברכישת דירה מהוצאה לפועל, והתייעצתי עם עורך דין בטלפון לגבי הרכישה. העורך דין נתן לי הצעת מחיר שגבוהה יותר מהצעת מחיר לרכישת דירה בעסקה רגילה בטענה שרכישת דירה מהוצאה לפועל זה תהליך יותר מורכב. הסכמתי למחיר, שלחתי לעורך דין את כל פרטי העסקה כדי שיבדוק שהכל תקין וכו'. אמרתי לו שאני אפעיל אותו רק בתנאי שאני אזכה בהתמחרות על הדירה.
לאחר כמה ברורים הבנתי שרכישת דירה מהוצאה לפועל היא דווקא יותר פשוטה, ושאני צריך עורך דין רק כדי לדווח לרשות המיסים על הרכישה.
כל ההסכם היה בעל פה בטלפון ובוואטסאפ.
הוא עזר לי רק בכך שאישר שכל המסמכים ששלחתי לו נראים תקינים. לצורך העניין אם נניח ויש בחוזה שחתמתי עליו צד של רמאות או משהו אחר, לא אוכל לתבוע אותו על כך, שהרי לא שילמתי לו כלום ולא חתמנו על כלום.
האם אני מחויב לשכור את העורך דין הזה במידה ואזכה בדירה?

(* חשוב לי לציין נתון נוסף אפילו שהוא לא בהכרח ישפיע על פסק ההלכה. אין לי שמץ בנושא של קניית דירה, לכן ביצעתי כמה בדיקות עם כמה אנשים. עורכת הדין הראשנה שפניתי אליה דיברה איתי חצי שעה בטלפון וביקשה תשלום של 25.000 שח! כמובן שלא הסכמתי. פניתי לעורך דין אחר, זה שעליו אנו מדברים, נשמע יותר אמין, ונתן לי פרטים שונים לגמרי ממה שהיא אמרה. והעורך דין הממונה על ההוצאה לפועל נתן פרטים מסוימים שונים משניהם. לדוגמא הנתון שעסקה מהוצאה לפועל יותר מסובכת, ממש לא נכון, להיפך . ועוד).

תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך לבצע את רכישת הדירה דרך עו"ד אחר.

בהצלחה.

מקורות:

מעיקר הדין פועל שהתחיל במלאכה נחשב לקניין ולא יוכל לבטל את הפועל כמבואר בשו"ע ריש סימן שלג. נראה שבמקרה הנ"ל הבדיקה הראשונית של העו"ד לא נחשב תחילת מלאכה מאחר ופירשו שלא ברור שירכוש את הדירה ויש סיכוי שהעבודה לא תשולם כלל, ולכן אין כאן קניין של תחילת מלאכה.

כמו כן אין מחויבות של הלקוח משום 'מחוסר אמנה' משום שהתברר שהמחיר הוא שונה והעו"ד לא מוסמך לענייני הוצל"פ, ובהלכה מצאנו שאם השתנה המחיר אין איסור של מחוסרי אמנה, כ"ש כאן שגם התברר שהמחיר שונה, וגם התברר שהעו"ד לא מוסמך בנושא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל