לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

בענין שטר הלואה עם ערבות לאחר מתן מעות

שאלה:

השאלה אודות הלואה קיימת כבר, שלא נעשה ע"י שטר כדין, ועכשיו באים לעשות שטר חדש על ההלואה וכן ערבים לאחר מתן מעות. יש לי כבר שטר מתוקן, אך השאלה היא כדלהלן: הלוה רשם תאריך על השטר והחתים את הערבים אך לא החתים עדים, כך שנמצא שכעת צריך שטר חדש מפני שהשטר מוקדם.
א' איזה זמן צריך להיות רשום בשטר, האם יום חתימת העדים, או יום מסירת השטר למלוה?
ב' מה העדים צריכים לראות? האם מספיק שהלוה מביא להם לחתום אפי' שהעדים לא שמעו כלום מהערבים, וכן לא ראו את הערבים עושים קנין, או שהם צריכים גם לראות את הערבים עושים קנין, או לכל הפחות שגם הערבים יצוו לעדים לחתום?
בנוסף האם אכן הערבים צריכים לעשות קנין, או שמועיל משום קנין אודיתא. אני שואל מחמת שנדמה לי שראיתי בפתחי חושן שיש דאות שבערבות לאחר מתן מעות, לא מועיל קנין אודיתא?
יישר כח,

תשובה:

שלום וברכה,

הלווה יכתוב שטר חדש עם תאריך של יום חתימת העדים. העדים יכולים לחתום על השטר שביד הלווה אפילו אם לא ראו הלוואה, אבל צריכים שיהיה רק ביום שחותמים. יש לכתוב בשטר הערבים התחייבו בקניין עבור הערבות ויחתמו על הערבות, וטוב שיעשה קניין סודר עם כל ערב, ואם חותמים על הנוסח הנ"ל נחשב כחתימה או לכה"פ כקניין אודיתא שעשו חתימה.

בהצלחה.

מקורות:

שו"ע סימן לט סעיף יג. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הבנתי שהעדים לא צריכים לראות את עצם ההלואה, אלא מספיק שהלוה מבקש מהם לחתום. והבנתי שהתאריך בשטר צריך להיות זהה לתאריך חתימת העדים. אך לא הבנתי מה הכונה במה שכתבו בתשובה "אבל צריכים שיהיה רק ביום שחותמים". האם זהו רק חזרה על מה שכתבו בתחילת התשובה שהלווה יכתוב שטר חדש עם תאריך של יום חתימת העדים?

    כמו כן לא הבנתי מה שכתוב בתשובה "ואם חותמים על הנוסח הנ"ל נחשב כחתימה", מה כונת הדברים שזה נחשב כחתימה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל