לתרומות לחץ כאן

הפלגה בשבת

שאלה:

שלום
ב22 באוקטובר מנמל חיפה אמור לצאת ספינת ענק לטיול של 7ימים. אוניה שייכת לחברה גוית וכל עובדיה גוים. זה אוניה חדשה וזה הפלגה ראשונה שלה. היא מכילה 5000 נוסעים, כולם ישראלים. הם מבטיחים אוכל כשר וכל התנאים לשמירת שבת. הם צריכים להודיע מי גוף הכשרות. טיול מתחיל ביום שישי. נוסיעם עולים לפני שבת, אך יתכן שספינה תצא מנמל חייפה בשבת. בשבת בבוקר היא עוגנת בנמל ביון. ראתי בפתחי תשובות רמח שמתיר נסיעה כזאת אפילו רוב ישראל אבל לא אם כולם יהודים. וכאן מותר לעלות לספינה רק אזרחי ישראל. יתכן שיש בינהם מספר לא מבוטל של גוים (ערבים ורוסים).
יהודי רוצה להשתתף בהפלגה הזאת ושואל האם מותר לו. ואם כן, איך הוא יכול לערב ?

תשובה:

שלום וברכה

מצד איסור תחומין אני מניח שספינה כה גדולה לא קרובה לחוף עד כדי שיש פחות מעשרה טפחים בינה לבין הקרקעית, כך שאין שם איסור תחומין. לגבי האיסור להפליג בתוך ג' משום עונג שבת, בספינה כה גדולה אין טלטולי דרך ואין ביטול עונג שבת. לגבי זה שהרוב יהודים, ציינת נכון שבפסקי תשובות נקט על פי דברי השמירת שבת כהלכתה פרק ל סעי' נה שספינה שיש לה זמן קבוע שבלאו הכי היא תיסע גם אם יהיו מעט נוסעים, מותר לנסוע בה גם אם הרוב יהודים, אינני בטוח שזו המציאות כאן, אבל אם כן אז נכון קיים היתר זה. ואם נכנסים לפני שבת וכל העובדים הם גויים לכאורה אין איסור של ממש. לגבי עירוב בתוך האוניה דינו כמו בכל מלון ראה במקורות.

אישית אני חושב שהנפש היפה היהודיה סולדת מכזה טיול, שמתחיל בשבת, ומחלל שבת בקול רעש גדול, ואיזו אוירה של שבת תהיה שם, ומה עם מנין וספר תורה, לא מתאים… בכלל…

אני גם משוכנע שכשרות מהודרת לא יהיה שם, ובכזה מקום כשרות מהודרת זו חובה, יש הרבה סיכוי לתקלות.

מקורות:

על עירוב חצרות במלון ראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל