לתרומות לחץ כאן

עזרה בביאור הילקוט יוסף

שאלה:

שלום וברכה,
אני בעל תשובה שב"ה משתדל ללמוד הלכות מהספר ילקוט יוסף, ונתקלתי בקצת הלכות שלא כל כך הבנתי ומאוד אשמח אם תוכלו לבאר לי את ההלכות האלו:
1. "טלית קטן שסוגרים אותו על-ידי לחצנים בצדדיו, עד שנראה שאין לו ארבע כנפות, יש להסתפק בזה אם מקיים באותה שעה מצות ציצית, שהרי רוב הבגד נסגר ע"י ההידוק בלחצנים. אבל אחר שפתח את הלחצנים הטלית כשרה, ואין לחוש בזה משום "תעשה ולא מן העשוי", אחר שהטלית נעשתה מתחלתה בכשרות" האם הכוונה לחולצה מכופתרת ? לא הבנתי כל כך לאיזה בגד ההלכה מתכוונת

2. "טלית שחלקוה לשתים, ובכל חלק יש בה שיעור טלית, ונשאר לכל אחת מהם ציצית אחת או שתים, מותר להטיל ציציות בשאר הכנפות, ואין בזה משום תעשה ולא מן העשוי" האם יש טליתות שמחולקות לשתיים? אני לא הבנתי את התיאור , ממתי יש בגדים שמחולקים לשתיים. או שהכוונה לבגד כמו גופיית ציצית שיש בה 2 פתחים בצדדים

3. "בגד שחציו פתוח וחציו סתום יש להטיל בו ציצית לחומרא, אך אין לברך עליו, ואין יוצאין בו בשבת. דשמא הבגד פטור מציצית, וממילא הציצית הוי כמשוי. אך אם אין בדעתו להסיר את הציציות, נראה שיש לסמוך להקל לצאת בו לרשות הרבים, וכ"ש לכרמלית" על איזה בגד מדובר כאן? כי לא הבנתי את המילה "חציו פתוח וחציו סגור" ומה זה "וממילא הציצית הוי כמשוי" מה זה 'משוי' ?
תודה רבה לכם על העזרה, פשוט הסתבכתי בהלכות האלו ומאז אני תקוע בלימוד ההלכה שלי.

תשובה:

שלום וברכה

1. הכוונה לציצית רגילה, שאדם החליט לחבר לה לחצניות בצדדים כדי להדקה לגופו. בחולצה רגילה מכופתרת בלאו הכי אין ארבע כנפות והיא פטורה מציצית גם אם תלך איתה פתוחה…

2. הכוונה שאדם יקח טלית גדולה מצוייצת ויחליט לגזור אותה במספריים באמצע ולעשות על ידי זה שתי טליתות קטנות יותר… נניח הוא נמוך, או שהגודל הזה מספק אותו. הבעיה שעכשיו בכל חתיכה יש לו רק שני גדילי ציציות והוא רוצה להשלים, זה בסדר להשלים, או שצריך קודם להתיר את הקיימות? זו השאלה.

3. אם ראית פעם גופיה ציצית בטח שמת לב שבשונה מגופיה רגילה יש לה כנפות כלומר בשני הצדדים פתוח יותר מחצי אורכה של הגופיה. הסיבה לכך, כי כדי להחשב בגד ארבע כנפות לא די בכנפיים קטנות, צריך שכל כנף ייוצר על ידי חיתוך של רוב שטח הבגד. נניח שמבית השחי עד סיום הגופיה יש מטר, אז לפחות 51 ס"מ מזה צריך להיות פתוח ולא תפור! מה הדין חצי חצי בדיוק? זה ספק… לכן אולי פטור מציצית, וכיון שהציצית אינה חלק מהבגד כי היא לא נצרכת, אסור להוציא בשבת מהבית לרשות הרבים במקום שאין עירוב! זה נקרא משוי – משא, אסור לשאת משא בשבת מרשות לרשות!

בהצלחה רבה בלימודיך!

ולהבא אם אתה נתקע, לא להפסיק! חבל… יש להמשיך להלכה הבאה ובהזדמנות תשאל חבר.

יום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *