לתרומות לחץ כאן

לשון הרע בין בעל לאשה

שאלה:

בס"ד

כבוד הרב שלום,
לאחרונה שמעתי שיעורי מוסר בעניין לשון הרע ורוצה לקחת על עצמי להשתדל ביותר להימנע מדיבור על כל יהודי וכן משמיעת לשון הרע,
בכל הנוגע לדיבור עם שכנים וחברים עוד אפשר להמנע אבל מה קורה כשהבעל רוצה לפרוק ולספר לי על פלוני ואלמוני כשזה כולל גנאי/רכילות?
לפני כמה זמן הוא סיפר לי שהרב של הציבור שלנו אמר שלבעל מותר לספר לאשתו על פלוני ואלמוני, ושזה נחשב כמו לשוח בינו ולבין עצמו. עד כמה זה נכון?
ונניח שאני יודעת שמדובר בלשון הרע או רכילות גמורים, מה אני אמורה לעשות במצב בו הוא מתחיל לספר ואני לא מעוניינת לשמוע אבל גם יודעת שכל הבעת אי רצון להקשיב מצידי, גם אם תהיה הכי מרומזת ויפה, תגרור את כעסו והוא יחוש כאילו אני מתנשאת מעליו ב"צדיקותי" וזה יגרור חיכוחים וחוסר שלום בית?

תודה וכל טוב.

תשובה:

שלום וברכה

בספר התורה המשמחת הובא בשם הגרש"ז אויערבך שכאשר זה נעשה כדי לפרוק את הצער בין איש לאשתו מותר ואין בזה איסור לשון הרע, אבל נראה שצריך להקפיד באמת שיהיה לתועלת ולא סתם לרכל כדרך בני אדם.

מקורות:

בספר חשוקי חמד (מר' יצחק זילברשטיין שליט"א) ע"ז לט. כתב: מטי משמיה [הביאו בשם] דהחזון איש דיש מקרים שיכול לומר לה"ר לאשתו משום שאשתו כגופו כאשר אין כוונתו להרבות שנאה אלא לפרוק את אשר לבו כאשר ברור לו שאשתו לא תספר את הלה"ר לאחרים. ויעוין גם בח"ח הלכות לשון הרע כלל י מקור מים חיים ס"ק יד.

אמנם בספר חפץ חיים – הלכות אסורי לשון הרע – כלל ח

דַּע, דְּאֵין שׁוּם חִלּוּק בְּאִסּוּר הַסִּפּוּר, בֵּין אִם הוּא מְסַפֵּר לַאֲנָשִׁים אֲחֵרִים, קְרוֹבָיו אוֹ רְחוֹקָיו אוֹ לְאִשְׁתּוֹ, אִם לֹא שֶׁהוּא דָּבָר, שֶׁצָּרִיךְ לְהוֹדִיעָהּ מִפְּנֵי הַתּוֹעֶלֶת, שֶׁתִּהְיֶה מִזֶּה עַל לְהַבָּא, כְּגוֹן, שֶׁהִיא מַקֶּפֶת לַאֲנָשִׁים רָעִים, שֶׁיִּהְיֶה קָשֶׁה אַחַר כָּךְ לְהוֹצִיא מֵהֶם, עַל כֵּן הוּא מְסַפֵּר לָּהּ אֶת טִבְעָם הָרַע וּמַזְהִירָהּ, שֶׁלֹּא לְהַקִּיף לָהֶם.

הרי שההיתר הוא רק לתועלת, אלא שפורקן צער כנראה הוא גם תועלת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    אני מדייק מהמקורות שהבאתם : "כאשר ברור לו שאשתו לא תספר את הלה"ר לאחרים".
    נתקעתי במפשט הזה : לא הובא תנאי זה בתשובתכם אלא רק דרך אגב, האם ז"א שלא צריך להקפיד בזה ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל