לתרומות לחץ כאן

תשלום על נסיעות שבוטלו עקב האסון במירון

שאלה:

שלום וברכה!
לצערנו עקב האסון שארע בל"ג בעומר, אוטובוסים לאחר שיצאו לדרך להגיע למירון, קיבלו הוראה לחזור לביתם וזאת לאחר ששילמו כבר. ועתה השאלה אם לפי ההלכה חייבים חברות האוטובוסים להחזיר לנוסעים את כספם?

תשובה:

שלום וברכה,

נוסעים למירון ששילמו על כרטיסי נסיעה והנסיעה בוטלה עקב האסון, לא יכולים לדרוש החזר כספי. ואין הבדל אם כבר יצאו לדרך או שעדיין לא יצאו. מאידך נוסעים שעדיין לא שילמו עבור הנסיעה לא חייבים לשלם עבור הנסיעה. אולם במקרה כזה שלא שילמו והתחילו את הנסיעה לא יהיו חייבים לשלם על ההלוך למירון, אבל יהיו חייבים לשלם עבור החזרה [מהמקום שהאוטובוס התחיל לחזור].

בהצלחה.

מקורות:

מיד אחרי שהתבשר האסון הנורא במירון התקבלה ידיעה לכל העולים למירון שהר מירון סגור וכל הנוסעים חוזרים אל עקביהם בחזרה לביתם. המצב זה מוגדר כאונס על הנהגים ועל הנוסעים [אונסא דתרוויהו], גם הנהגים וגם הנוסעים לא יכולים לעלות למירון. בגמרא ב"מ עט, ב וכן נפסק בשו"ע סימן שיא סעיף ד, שאם שכר ספינה זו להוביל את היין הזה וטבעה הספינה עם היין באמצע הדרך, בעל הספינה אינו יכול להמשיך את העבודה מאחר והספינה בספציפית שהושכרה טבעה. והלקוח לא יכול להוביל סחורה אחרת כיון שהתנה על יין זה והיין טבע. במצב כזה ששני הצדדים אנוסים הולכים אחר המוחזק –  אם הלקוח שילם מראש אינו יכול לדרוש החזר כספי מאחר וניתן לומר שמזלו גרם. ואם לא שילם לא חייב לשלם כיון שיכול לומר לבעל הספינה שמזלו גרם. 

כמו כן במקרה של האסון של מירון שני הצדדים נאנסו במשך הנסיעה, ולכן אם שילם אינו יכול לדרוש החזר. ואם לא שילם לא חייב לשלם. אולם על הדרך חזרה ודאי שנהנה הנוסע וחייב לשלם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שני שאלות להבהרה ברשות הרבנים.

    א) למה זה לא נחשב כמכת מדינה? מה ההבדל בין מקרה זה למקרי הקורונה שהפסק היה לגבי הגנים שהגננת יכולה לשמור אחוז קטן ועליה להחזיר את רוב הכסף?

    ב) איזה הנאה ניתן לומר על הדרך חזרה? הרי כל הנסיעה הלוך ושוב הינה טרחה אחת גדולה אלא שאנשים מוכנים לטרוח ולשלם בשביל הזכות להיות אצל הרשב"י אך אם זה נבצר מהם זה לא הנאה בכלל ואם היו יודעים מראש לא היו טורחים לעלות

  2. א. יכלו לנסוע לכל מקום ורק לא למירון, הם היו יכולים לומר לנהג תיסע למקום אחר ויעד אחד שסגור לא נחשב למכת מדינה.
    ב. בסופו של דבר הנוסעים הגיעו לאמצע הדרך וצריכים לחזור הביתה, הנהג לא חייב להחזיר אותם בחינם, הוא לא אנוס יותר מהם, והם רוצים לחזור ולא להישאר בכביש במשך הלילה, ולכן צריכים לשלם על החזור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל