לתרומות לחץ כאן

וויכוח בהפעלת מזגן בקיץ

שאלה:

מה הדין בקיץ בקשר למזגן שחלק קר להם וחלק חם להם למי מי הולכים ואם יש מקור לזה בהלכה

תשובה:

שלום וברכה,

בכל ויכוח בין אנשים יש ללכת אחרי הרוב. אבל בדבר שמקובל בכל העולם, המיעוט יכול לכפות על הרוב. ולכן בויכוח האם להדליק מזגן בימות הקיץ החמים המיעוט יכול לכפות על הרוב, מאחר ובכל העולם מקובל להדליק, לא נשמע לדעת הרוב של הבית כנסת שמבקשים לכבות את המזגן. אבל אם הוויכוח על הטמפרטורה של המזגן, הרוב יקבע את הגובה. וכאן המיעוט לא יוכל לכפות על הרוב.

בהצלחה. 

מקורות:

בשו"ע סימן קסג סעיף א מבואר שהמיעוט יכולים לכפות על הרוב לבנות לעיר דלתות ובריח לנעול את הדלתות. ובהמשך הסעיף מוזכר שאם יש ויכוע בין אנשי הקהילה הולכים אחר הרוב, ולכאורה סותר לתחילת הסעיף? והתשובה לכך, שדברים שמקובלים לעשות כמו שער לשמירת העיר, לא יכולים לסרב משום שזה חלק מתנאי השותפות, ולכן גם המיעוט יכול לכפות על הרוב. אולם בדבר שלא מחויב בתנאי השותפות שאינו דבר הכרחי לעיר, בדבר זה הולכים אחרי הרוב. וכמו כן במזגן בימות הקיץ החמים, מזגן הוא דבר שמקובל בכל מקום, ולכן המיעוט יכול לכפות על הרוב. אבל אם יש וויכוח על הטמפרטורות, או שהוויכוח על ימים שלא כולם מדליקים, בזה הוכלים אחרי הרוב.  

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כבוד הרב העלה שעל טמפרטורה אי אפשר לכפות. מה הדין שאלו שקר להם, שבאמת לא מעוניינים כלל במזגן, יטענו שהם רוצים טמפרטורה גבוה מאוד כגון 28. נראה ברור שזה נחשב שאפשר לכפותם גם על טמפרטורה. אני מסופק על 24 .שנ"ל שדרך העולם שמדליקים מזגן מדליקים על 23 ומטה. מה הרב חושב בעניין

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל