אם לא שמע בהבדלה את ברכת הגפן האם צריך לחזור ולהבדיל?
תשובה:
לא צריך לחזור ולהבדיל, כיון שאת עצם ברכת ההבדלה שמע, אבל לא ישתה מהיין.
מקורות:
שמירת שבת כהלכתה פרק מז סעי' מ וראה שם הערה קפו מקורותיו.
רבני בית הוראה
הצטרף לדיון
16 תגובות
ואם רוצה להבדיל על היין שוס פעם ולעשות תנאי בברכה, ולברך את ברכת המבדיל בלי שם ומלכות כדי לצאת מן הספק- יקדים את ברכת הגפן עם שם ומלכות לברכת המבדיל ואז אולי יש הפסק או שיאמר רק אחרי ברכת המבדיל בלי שם ומלכות את ברכת הגפן עם שם ומלכות?
אני אחראי לכך שיצאת ידי חובת הבדלה ואין צורך יותר בכלום, לשכוח מהענין ולהתחיל את השבוע בשמחה!
תודה רבה רבינו על החיזוק הכל כך חיוני הלב!
אני משתדל לטפל במצב למרות שאני מותש והאתגר גדול במיוחד שזה יושב על הגדרות בעבודת ה'.
האחריות עלי, תכין לך כוס קפה טובה ושב בשמחה במרפסת, מתחיל שבוע חדש ומאיר!
הכוונה שסתפקתי האם אמרתי ברכת בורא פרי הגפן בתחילת ההבדלה או ברכת נהנין אחרת בטעות- וכיון שיש פוסקים שברכת הגפן בהבדלה אינה מצד ברכת הנהנין אלא חלק שמעכב לצאת ידי חובה בעצם ההבדלה- אפילו לשיטתם המחמירה שברכת בורא פרי הגפן מעכבת לצד ידי חובה- אני מניח שאפשר לסמוך שלמרות שמיעוט ברכות הנהנין על משקאות הן בורא פרי הגפן לפחות אצלי ואני מניח שגם אצל שאר העולם- ויותר מברכים על משקאות "שהכל נהיה בדברו" הרי שבמעמד ההבדלה זה חלק ממבנה קבוע ששגור על הלשון וחזקה שאמרתי בורא פרי הגפן.
זה נכון?
פשיטא שיש לסמוך ואין כאן חשש כלל.
ואסור לברך בלי שם ומלכות מספק בתורת בתנאי במצב כזה כדי לצאת מכל ספק?
אסור לברך כי זה בזיון כבוד התורה לעשות שטויות, אמרתי לך כבר שזה מיותר והכל על אחריותי, אתה לא צריך לדאוג כל כך הרבה לעולם הבא שלי.. שכח מכל הענין.
משהו קטן בנוסף ברשותכם, לוודא שהבנתי נכון בשתי הנקודות הבאות בכל הנושא והדיון הזה:
1. אין שום הבדל בזה בין אשכנזים לספרדים.
2. זה הדין הלכה למעשה לכלל הציבור ואין פה איזה הקלה הלכתית לבחור כמוני שמאובחן מקצועית כסובל ממחשבות טורדניות בהלכה כחלק של בעיית OCD- או. סי. די.
הבנתי נכון בשתי הנקודות הללו?
נכון מאוד.
אבל זה חידוש בשבילי לגבי בזיון כבוד התורה לעשות שטויות…… הרי זה נעשה מתוך מצוקה אישית מתישה.
לא התכוונתי להלחיץ אותך בעוד נקודה חלילה, רק להראות לך כמה אני החלטי שזה שטויות ותשכח מזה. גמרנו לשכוח! לא לעשות יותר כלום וגם בזיון אין והכל מצויין. שבוע נפלא!
ההיפך, זה לא מלחיץ, אם הייתי יודע שיש צד איסור של בנסיון תיקון של ברכה בלי שם ומלכות על תנאי- זה היה מרגיע שאין כזה פתרון במצבי ספק ברכות.
אם כך אני באמת אוסר עליך בגזירת רב כאלו פתרונות ויש לי לזה גם טעם הלכתי שכמוס איתי.
1. זה רק אסור בפתרונות של ספק ברכה דרבנן.
2. יש צד שהבדלה על היין היא דאורייתא אם לא הבדיל לפני כן בדברים
ואם רוצה להבדיל על היין שוס פעם ולעשות תנאי בברכה, ולברך את ברכת המבדיל בלי שם ומלכות כדי לצאת מן הספק- יקדים את ברכת הגפן עם שם ומלכות לברכת המבדיל ואז אולי יש הפסק או שיאמר רק אחרי ברכת המבדיל בלי שם ומלכות את ברכת הגפן עם שם ומלכות?
אני אחראי לכך שיצאת ידי חובת הבדלה ואין צורך יותר בכלום, לשכוח מהענין ולהתחיל את השבוע בשמחה!
תודה רבה רבינו על החיזוק הכל כך חיוני הלב!
אני משתדל לטפל במצב למרות שאני מותש והאתגר גדול במיוחד שזה יושב על הגדרות בעבודת ה'.
האחריות עלי, תכין לך כוס קפה טובה ושב בשמחה במרפסת, מתחיל שבוע חדש ומאיר!
הכוונה שסתפקתי האם אמרתי ברכת בורא פרי הגפן בתחילת ההבדלה או ברכת נהנין אחרת בטעות- וכיון שיש פוסקים שברכת הגפן בהבדלה אינה מצד ברכת הנהנין אלא חלק שמעכב לצאת ידי חובה בעצם ההבדלה- אפילו לשיטתם המחמירה שברכת בורא פרי הגפן מעכבת לצד ידי חובה- אני מניח שאפשר לסמוך שלמרות שמיעוט ברכות הנהנין על משקאות הן בורא פרי הגפן לפחות אצלי ואני מניח שגם אצל שאר העולם- ויותר מברכים על משקאות "שהכל נהיה בדברו" הרי שבמעמד ההבדלה זה חלק ממבנה קבוע ששגור על הלשון וחזקה שאמרתי בורא פרי הגפן.
זה נכון?
פשיטא שיש לסמוך ואין כאן חשש כלל.
ואסור לברך בלי שם ומלכות מספק בתורת בתנאי במצב כזה כדי לצאת מכל ספק?
אסור לברך כי זה בזיון כבוד התורה לעשות שטויות, אמרתי לך כבר שזה מיותר והכל על אחריותי, אתה לא צריך לדאוג כל כך הרבה לעולם הבא שלי.. שכח מכל הענין.
משהו קטן בנוסף ברשותכם, לוודא שהבנתי נכון בשתי הנקודות הבאות בכל הנושא והדיון הזה:
1. אין שום הבדל בזה בין אשכנזים לספרדים.
2. זה הדין הלכה למעשה לכלל הציבור ואין פה איזה הקלה הלכתית לבחור כמוני שמאובחן מקצועית כסובל ממחשבות טורדניות בהלכה כחלק של בעיית OCD- או. סי. די.
הבנתי נכון בשתי הנקודות הללו?
נכון מאוד.
אבל זה חידוש בשבילי לגבי בזיון כבוד התורה לעשות שטויות…… הרי זה נעשה מתוך מצוקה אישית מתישה.
לא התכוונתי להלחיץ אותך בעוד נקודה חלילה, רק להראות לך כמה אני החלטי שזה שטויות ותשכח מזה. גמרנו לשכוח! לא לעשות יותר כלום וגם בזיון אין והכל מצויין. שבוע נפלא!
ההיפך, זה לא מלחיץ, אם הייתי יודע שיש צד איסור של בנסיון תיקון של ברכה בלי שם ומלכות על תנאי- זה היה מרגיע שאין כזה פתרון במצבי ספק ברכות.
אם כך אני באמת אוסר עליך בגזירת רב כאלו פתרונות ויש לי לזה גם טעם הלכתי שכמוס איתי.
1. זה רק אסור בפתרונות של ספק ברכה דרבנן.
2. יש צד שהבדלה על היין היא דאורייתא אם לא הבדיל לפני כן בדברים
לשבוע זה סיימנו עם ההבדלה על אחריותי ונגמר.
השאר תגובה