לתרומות לחץ כאן

לא שמע ברכת הגפן בהבדלה

שאלה:

אם לא שמע בהבדלה את ברכת הגפן האם צריך לחזור ולהבדיל?

תשובה:

לא צריך לחזור ולהבדיל, כיון שאת עצם ברכת ההבדלה שמע, אבל לא ישתה מהיין.

מקורות:

שמירת שבת כהלכתה פרק מז סעי' מ וראה שם הערה קפו מקורותיו.

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. ואם רוצה להבדיל על היין שוס פעם ולעשות תנאי בברכה, ולברך את ברכת המבדיל בלי שם ומלכות כדי לצאת מן הספק- יקדים את ברכת הגפן עם שם ומלכות לברכת המבדיל ואז אולי יש הפסק או שיאמר רק אחרי ברכת המבדיל בלי שם ומלכות את ברכת הגפן עם שם ומלכות?

  2. תודה רבה רבינו על החיזוק הכל כך חיוני הלב!
    אני משתדל לטפל במצב למרות שאני מותש והאתגר גדול במיוחד שזה יושב על הגדרות בעבודת ה'.

  3. הכוונה שסתפקתי האם אמרתי ברכת בורא פרי הגפן בתחילת ההבדלה או ברכת נהנין אחרת בטעות- וכיון שיש פוסקים שברכת הגפן בהבדלה אינה מצד ברכת הנהנין אלא חלק שמעכב לצאת ידי חובה בעצם ההבדלה- אפילו לשיטתם המחמירה שברכת בורא פרי הגפן מעכבת לצד ידי חובה- אני מניח שאפשר לסמוך שלמרות שמיעוט ברכות הנהנין על משקאות הן בורא פרי הגפן לפחות אצלי ואני מניח שגם אצל שאר העולם- ויותר מברכים על משקאות "שהכל נהיה בדברו" הרי שבמעמד ההבדלה זה חלק ממבנה קבוע ששגור על הלשון וחזקה שאמרתי בורא פרי הגפן.

    זה נכון?

  4. אסור לברך כי זה בזיון כבוד התורה לעשות שטויות, אמרתי לך כבר שזה מיותר והכל על אחריותי, אתה לא צריך לדאוג כל כך הרבה לעולם הבא שלי.. שכח מכל הענין.

  5. משהו קטן בנוסף ברשותכם, לוודא שהבנתי נכון בשתי הנקודות הבאות בכל הנושא והדיון הזה:

    1. אין שום הבדל בזה בין אשכנזים לספרדים.
    2. זה הדין הלכה למעשה לכלל הציבור ואין פה איזה הקלה הלכתית לבחור כמוני שמאובחן מקצועית כסובל ממחשבות טורדניות בהלכה כחלק של בעיית OCD- או. סי. די.

    הבנתי נכון בשתי הנקודות הללו?

  6. לא התכוונתי להלחיץ אותך בעוד נקודה חלילה, רק להראות לך כמה אני החלטי שזה שטויות ותשכח מזה. גמרנו לשכוח! לא לעשות יותר כלום וגם בזיון אין והכל מצויין. שבוע נפלא!

  7. ההיפך, זה לא מלחיץ, אם הייתי יודע שיש צד איסור של בנסיון תיקון של ברכה בלי שם ומלכות על תנאי- זה היה מרגיע שאין כזה פתרון במצבי ספק ברכות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל