פדיון כפרות עכשיו

מריחת קרם גוף בשבת

שאלה:

שלום רב, ראיתי באיזה מקום שהתירו למרוח קרם גוף בשבת, ומצד שני אסור למרוח משחה כתרופה בשבת.
האם אכן מותר למרוח קרם גוף ? ומה ההבדל בין זה לבין מריחת משחה?
תודה!

תשובה:

בודאי אסור למרוח קרם גוף, אינני יודע מה ראית. אולי שמן נוזלי, זה מה שראית?

שבוע טוב.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. ההלכה שאני מכיר מרבותיי שמריחת קרם גוף בשבת תהיה מותרת בשלושה תנאים – ואם חסר אחד מהם – אסור.
    1. שיש לו צער גדול אם לא ימרח – כגון יובש משמעותי
    2. שהתחיל במריחה לפני השבת, נניח מרח כבר מיום חמישי או שישי
    3. הקרם הוא אינו עבה ונספג בעור ואינו נשאר על פני העור כלל. (דעת המג"א שהרבה פוסקים בני ספרד נוקטים אותו להלכה בצירוף התנאים הנ"ל)

  2. לא נהגו לסמוך על המגן אברהם הזה כפי שציינו פעמים רבות כאן באתר. התנאים האחרים קשורים לנושא רפואה בשבת ואינם רלוונטים, משום שכאשר מדובר ביובש ולא בפצע זה לא חולי ואין איסור רפואה. לכן למשל שמן זית על השפתיים מותר בשבת כל עוד זה יובש ולא בקע פצוע.

  3. מנין לנו שרק ריפוי פצע מוגדר כרפואה?
    הרי יובש היא בעיה רפואית שמטפלים בה ע"י סיכוך, וזוהי הדרך לרפא את היובש?
    כבודו כבר כתב לי את נושא דעת המג"א שלא נהגו לסמוך עליה, אבל פוסקים רבים כן סומכים עליה (המנחת יצחק, הרב עובדיה, הרב שלמה זלמן ועוד), אז מדוע לא לסמוך?
    הרי איסור דהורייתא הוא דווקא בממרח משחה עבה שהמטרה היא לסתום נקבים (כמו בגמרא שהיו נוהגים לסתום בשעווה חורים בחבית במטרה שהמריחה של השעווה תשאר ותהווה חוצץ בתוך הנקב למנוע דליפת המשקה מהחבית).

    החזו"א לא מקבל את ההיתר של המג"א, אבל זו דעת יחיד מול רבים…

    איני מבין

  4. גם המנחת יצחק והגרש"ז אויערבך שהקלו זה רק בחולה שאין בו סכנה ולא במניעת כאב וצער, ראה בארחות שבת פרק יז הערה כח. החילוק בין יובש שבו זה מוגדר סיכה ולא רפואה מוכר וידוע, והובא גם הוא שם בהמשך הפרק, אבל שוב זה יתיר רק שמן, והמקור לכך הוא הרמ"א שכח יז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל