לתרומות לחץ כאן

הגדרה הלכתית לנהג שעובר על חוקי התנועה

שאלה:

בשבת זו שקוראים על אחת המצוות שלא להונות את חבירו בדברים (פרשת בהר) האם יש הגדרה הלכתית לנהג שכאשר יש פקק תנועה משתרך בדרך או לפני צומת או בעקבות תאונת דרכים או עבודות המתבצעות בכביש במשך זמן מסוים הוא "פשוט" גונב את הדרך, עוקף מצד ימין בשולי הכביש את כל כלי הרכב והנהגים הממתינים בסבלנות כדי להתקדם כמה שיותר לצומת או למחסום וכיו"ב, זו תופעה לצערינו שרואים גם אצל נהגים דתיים או חרדים, האם יש הגדרה הלכתית לאותם נהגים, בודאי שיש כאן מעשה רמיה או אונאה, אבל בלי דברים, שכן באיסור אונאה(הונאה) נכללים שני סוגי אונאה ,אונאת ממון ואונאת דברים.
בברכה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לרכב להשתרך מהצד ולעקוף תור ארוך, איסור זה נלמד מהפסוק "צדק צדק תרדוף" וכלשונו של המאירי: שיש דברים שאתה חייב לחפש את הצד הראוי. ומצינו בגמרא ובשו"ע הלכות את מי להקדים בשני ספינות המגיעות זה מול זה. וחז"ל קבעו את הסדר והיושר בכל דבר, ולכן אסור לעקוף תור ולא להשתרך בכביש מהצד.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה כאן בהרחבה על 'תור' בעין ההלכה ומשם תיקח לעניינינו. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה ויישר כח על התשובה והמקורות וקראתי גם את שכתבתם בהרחבה שם,אך לענ"ד זה לא בדיוק המקרה שאני מדבר עליו,שם מדובר על שתי ספינות שמגיעים לנהר כאחת,והדיון שם למי יש זכות קדימה,זה לא הנידון שאני מדבר,נכון במושג צדק ויושר אפשר להכליל את הכל גם את המקרה שאני מדבר עליו,אבל המקורות שציינתם בתשובתכם לא בדיוק מדברים על נידון דידן,אז אולי יש עוד מקום לעיין בזה.
    בברכה רבה

  2. במקורות שם הוזכר לגבי שמירת תור שצריך לכבד את מי שהגיע תחילה כמו שמבואר שבניים שבאו לדין. או בשניים שמגיעים לשחוט בהמה אותו ואת בנו – מי קודם? וכן עוד ראיות מכל זה נלמד שיש חובה לציית לתור.

  3. אם ממהרים מאוד מאוד וההנחה היא שאם היו שואלים אחד אחד ומסבירים את סיבת המהירות שלי כולם היו מסכימים שאעקוף אותם

    האם אז מותר לעקוף ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל