לתרומות לחץ כאן

נסיעה בתחבורה ציבורית ללא תשלום

שאלה:

שמעתי ממש מאחד מגדולי הדור מנוחתו עדן, שתחבורה ציבורית שקיבלה זיכיון מהמדינה (מונופול) להפעיל תחבורה באותו העיר, ומעמיסה נוסעים מעבר למותר, היא עוברת על החוק הבין לאומי, וגובה שלא כדין מחיר מלא על נסיעה בעמידה (א"א לטעון אם אתה לא רוצה על תעלה, כיון שיש להם מוופול, ונועלות דלת לכל מי שמעוניין להסיע נוסעים) א"כ היא גוזלת את הציבור, ולפי"ז טען הרב ע"ה, שאם אין צד של חילול ה' מותר לעלות ללא תשלום, להחזיר את הגזלה שגוזלים אותנו. אשמח לקבל חוות דעתכם, ואם אינכם מסכימים עמו, לנמק מדוע טענותיו לא מוסכמות (אם אפשר בכובד ראש גדול, כיון שמדובר באחד מהגדולים שהיו בדור האחרון, והוא היה נחרץ בדבר, וחזר על דבריו אלו בדלתיים סגורות כמה וכמה פעמים)

תשובה:

שלום וברכה, 

קטונתי מלהביע דעה מול ת"ח שנמנה לאחד מגדול הדור, אולם לענ"ד אסור לעלות לאוטובוס ללא תשלום. העובדה שהם לא נותנים שירות הוגן לא נכלל כגניבה אלא מניעת הצרכים שמחויבים לציבור. הם מונעים מהציבור טובה שהם מחויבים לתת, והם לא גוזלים ממון אלא גוזלים את טובת הציבור, ואין היתר לגנוב ממון בגלל זה. לא שמענו שאם מעביד גונב טובות מהעובד שהעובד יכול לגנוב ממנו ממון. 

בהצלחה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. טענתו היתה שאין להם לגבות מחיר מלא על נסיעה בעמידה. המחיר המלא של נסיעה הוא על נסיעה בנוחות בישיבה, וא"כ גביית מחיר מלא היא גזל, ולכן טען שיש להם חוב כלפי מי שעמד בנסיעה ושילם מחר מלא (זכורני שהוא טען שהחוק הבין לאומי, שאין להסיע בעמידה) ולא רק בכלל מונעים מהציבור טובה

  2. וגם נראה לי שזה פוגם ברגש מכיון שבפשטות ליסוע בלי לשלם זה מעשה עוולה ,אדם כזה פוגם בזה ואני מאמין שאחרי פעמים שלש שהוא יעשה זאת הוא גם ירשה לעצמו לעגל כל מיני פינות במקרים שאולי הוא גוזל בהם.

  3. מותר להם לגבות מחיר מלא על נסיעה בעמידה, אין חוק שאוסר עליהם. אלא שהם צריכים לתת שרות טוב יותר אבל אינם גנבים.

  4. גם אני לא משתמש בפסק של הרב הנ"ל. אמנם אני חושב שצריך לבדוק את העניין היטב, אותו ת"ח בדק את העניין היטב לפי החוק הבין לאומי, ולקח אחריות על הפסק שלו, ולא נ"ל שאפשר מסברא (בלי לבדוק) לסתור את פסקו במחי יד (בשעתו שאלתי גם דיין חשוב באהבת שלום ואמר שמסכים עמו). פשוט התרגלנו שדורכים ומזלזלים בנו (ואנחנו לא נלחמים בזה, כי אנחנו צדיקים, ומצדיקים אותם, ונותנים להם להמשיך לזלזל בנו) נוהגים בנו כמו כבשים (ואם תשאל למה אנחנו עולים לאוטובוס, כי אין לנו בררה) וגם בסברא פשוטה אילולא היה לי ברירה, לא הייתי עולה על אוטובוס ונמחץ כל הנסיעה, וודאי שלא הייתי משלם מחיר מלא, לצערנו התרגלנו שמשפילים אותנו, ומחזקים את ידיהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל